
SUBSCRIBE TO 
KYIV POST ONLINE.
ONLY $50 A YEAR. 

WWW.KYIVPOST.COM 

The Kyiv Post’s Business Focus 
in its Jan. 22 edition will be on:

To advertise in the Kyiv Post Business Focus, contact advertising@kyivpost.com or call 591-7788

UKRAINE’S TAX ALERTS

www.kyivpost.com

Advertising: +380 44 591-7788 advertising@kyivpost.com                       Subscriptions: +380 44 591-7788 subscribe@kyivpost.com                     Editorial staff: +380 44 591-3344 news@kyivpost.com

Inside: Employment/Real Estate/Classifieds  15

January 15, 2016

CURRENCY WATCH

Hr 26 to $1
Jan. 14 market rate

vol. 21, issue 1/3

National  2, 3, 5, 16 Opinion  4, 5 
Business  6 – 11  Lifestyle  12 – 14

Follow the Kyiv Post on 
Facebook at 

www.facebook.com/
KyivPost, and on Twitter 

at @KyivPost.

21st

Year

Ringing in the Old New Year
Actors perform the traditional “Goat Ritual” in Mamayeva Sloboda, the Cossack-themed park in Kyiv on Jan. 14. The ritual is a Ukrainian tradition to 
celebrate Malanka, or the Generous Eve, on Jan. 13. A group of carolers walks a man dressed as a goat from one house to another, singing carols 
and wishing wealth and health to the hosts. The goat is a symbol of fertility. Ukrainians have the best of both worlds in extending the Christmas 
and New Year’s holidays. Under the discarded Julian calendar, Christmas falls on Jan. 7 and New Year’s Day – or Orthodox New Year – is on Jan. 14. 
Consequently, celebrations last for three weeks. (Kostyantyn Chernichkin)

BY OKSANA GRYTSENKO
GRYTSENKO@KYIVPOST.COM

The West may be determined to 
bring Russia’s war against Ukraine to 
an end, or at least to a more manage-
able state, in 2016. But it’s not clear 
that Russia feels the same way. 

Western leaders have again urged 
both Ukraine and Russia to fulfill the 
second Minsk truce, signed on Feb. 
12, yet widely ignored.

On Jan. 13, U.S. President Barack 
Obama in a telephone conversa-
tion with his Russian counterpart 
Vladimir Putin urged Russia to fulfill 
its side of the deal, while German 
Chancellor Angela Merkel and 
French President François Hollande 

BY OLEG SUKHOV
SUKHOV@KYIVPOST.COM

President Petro Poroshenko on Jan. 
14 defended his decision not to fire 
Prosecutor General Viktor Shokin, 
who has failed to investigate and 
prosecute high-profile criminal cases 
since his appointment in February. 

Speaking at a Jan. 14 news con-
ference, Poroshenko didn’t challenge 
arguments that Shokin is a failure. 
Instead, he said that the Prosecutor 
General’s Office would become less 
powerful as prosecutors are deprived 
of anti-corruption and investigative 
functions.

Shokin has come under intense fire 
because he has failed to take a single 
corruption case against ex-President 
Viktor Yanukovych and his top allies 

BY OKSANA LYACHYNSKA
OKSANA.LYACHYNSKA@GMAIL.COM

The new, post-revolutionary Ukraine 
looks a lot like the old Ukraine 
in many areas – courts, prosecu-
tors and Soviet-style bureaucracy 

– but also, conspicuously, in media 
ownership. 

Press freedoms have gained 
ground since President Viktor 
Yanukovych fled into the night 

on Feb. 21, 2014, capping the 
EuroMaidan Revolution. Ukraine’s 
new political leadership shows less 
appetite for the state-sponsored cen-
sorship and harassment of journal-
ists that characterized Yanukovych’s 
four-year rule.

In fact, Ukrainian journalists are 
doing a far better job than state insti-
tutions – namely prosecutors, judges 

and police – in exposing corruption. 
And some of Ukraine’s best jour-
nalists and civic activists – Sergii 
Leshchenko, Svitlana Zalishchuk, 
Mustafa Nayyem and Hanna Hopko 
among them – are now in parlia-
ment, putting them in a better posi-
tion than ever to blow the whistle on 
corruption around them. 

News organizations such as 

Peace remains 
elusive despite   
renewed push 
to end conflict

Poroshenko 
justifies his 
decision to 
keep Shokin

No Revolution Here: News Media In 
Ukraine Remain In Same Hands

more Peace on page 16

Editor’s Note: The following is an investigation conducted with the support 
of Objective Investigative Reporting Project, funded by the Danish Ministry of 
Foreign Affairs. Oksana Lyachynska is a freelance journalist and former Kyiv 
Post staff writer. Re-publication of this story is encouraged with proper credits.

more Media on page 5 more Shokin on page 2Guide to ownership of Ukrainian news media, pages 6-9



Contact Interdean:
T: +38 (044) 576 7370
    +38 (044) 384 2773
E: kiev@interdean.com

www.kyivpost.comJanuary 15, 2016 www.kyivpost.com2 National www.kyivpost.com
JANUARY 15, 2016

Vol. 21, Issue 1/3

Copyright © 2016 

by Kyiv Post

The material published in the Kyiv Post may 

not be reproduced without the written consent 

of the publisher. All material in the Kyiv Post is 

protected by Ukrainian and international laws. 

The views expressed in the Kyiv Post are not 

necessarily the views of the publisher nor does 

the publisher carry any responsibility for those 

views.

Газета “Kyiv Post” видається ТОВ “Паблік-Ме-

діа”. Щотижневий наклад 11,000 прим. Ціна 

за домовленістю. Матерiали, надрукованi в 

газетi “Kyiv Post” є власнiстю видавництва, 

захищенi мiжнародним та українським 

законодавством i не можуть бути вiдтворенi 

у будь(якiй формi без письмового дозволу 

Видавця. Думки, висловленi у дописах не 

завжди збiгаються з поглядами видавця, 

який не бере на себе вiдповiдальнiсть за 

наслiдки публiкацiй.

Засновник ТОВ “Паблік-Медіа”

Головний редактор Брайан Боннер

Відповідальний за випуск Наталія Бугайова

Адреса видавця та засновника

співпадають: Україна, м. Київ, 01004,

вул. Пушкінська, 31А, 6-й поверх.

Реєстрацiйне свiдоцтво

Кв № 15261(3833ПР від 19.06.09.

Передплатний індекс ДП Преса 40528

Надруковано ТОВ «Новий друк»,

02660, Київ, вулиця Магнітогорська, 1,

тел.: 559-9147

Замовлення № 13-8040 

З приводу розміщення реклами

звертайтесь: +380 44 591-77-88

Відповідальність за зміст реклами

несе замовник.

Mailing address:
Kyiv Post,

31A Pushkinska, Suite 600, 6th floor

Kyiv, Ukraine, 01004

Advertising
tel. +380 44 591-7788

fax +380 44 591-3345

advertising@kyivpost.com

Editorial staff
tel. +380 44 591-3344

fax +380 44 591-3345

news@kyivpost.com

Subscriptions&Distribution
tel. +380 44 591-3344

fax +380 44 591-3345

subscribe@kyivpost.com

Employment Advertising
tel. +380 44 591-3344

fax +380 44 591-3345

advertising@kyivpost.com

BY YULIANA ROMANYSHYN
ROMANYSHYN@KYIVPOST.COM

Three groups get credit for push-
ing through pro-democratic reforms 
last year, according to Yaroslav 
Yurchyshyn, advocacy expert at 
civic group Reanimation Package 
of Reforms. They are pro-reform 
officials, Western governments, and 
advocacy groups. 

Much remains to be done to make 
government more accountable, open 
and graft-free. Required measures 
include stripping lawmakers and cer-
tain judges of prosecutorial immunity, 
changing the election system, and sell-
ing off more than 1,500 state-owned 
enterprises. Changes to the Constitution 
could also happen this year.

The following are highlights of the 
successes and failures:

Key successes:
Free trade zone with 
European Union
As of Jan. 1, customs duties were 
removed on most imports and exports 
of Ukrainian and EU products. 

Elimination of electric car 
duty
Government cancelled customs 
duties on electric cars.

Identification card
Instead of passports, Ukrainians who 

are 16 or older will receive an iden-
tification card with biometric data, 
something all Ukrainians will get by 
2019.
The card will digitally store such 
information as a driver’s license, 
medical insurance, subsidy and pen-
sion information. “It will be easy to 
renew a card if it is lost,” Yurchyshyn 
said. 

Public procurement through 
ProZorro
All state purchases will shift to the 
online platform ProZorro, which was 
launched in February. The public 
will be able to monitor all state pro-
curement tenders, excluding secret 
military orders. According to Deputy 
Economy Minister Maxym Nefyodov, 
this will increase transparency and 
reduce corruption, while saving 
$200 million in taxpayers’ money 
in 2016. 

Civil service
Future civil servants will be appoint-
ed competitively. Moreover, all minis-
ters, their deputies, the prime minis-
ter, president, and lawmakers are no 
longer classified as civil servants as 
of Jan. 1. The law also doesn’t allow 
civil servants to belong to a political 
party and limits the length of service 
of high-ranking civil servants. 

Decentralization
More functions and power were del-
egated to local and regional gov-
ernments. The reforms also pave 
the way for local businesses to get 
registered locally. 

Audits of political parties
Applying for state funding, a polit-
ical party will be forced to report 
its property, number of employees, 
salaries and expenditures on public 
events, etc. Parties will also have to 
submit to international audits.

Police expansion
This year, the national police, which 
was formed in July in Kyiv, will be 
present in all big cities and even 
in the Donbas, including the cit-
ies of Sloviansk, Kramatorsk, and 
Mariupol.

Traffic fines
A flexible system of fines for violating 
traffic rules will be introduced on Jan. 
16. Those who pay for minor viola-
tions within 20 days will be granted 
a 50-percent discount. If the fine is 
not paid within a month, the amount 
doubles. Citizens may also pay a fine 
to the police officer issuing the ticket. 

Recognition of labor 
migrants
For the first time, the Ukrainian 
parliament recognized the existence 
of migrant workers abroad, their 
rights, and guaranteed commitments 
to them and their families. 

Transparent media
The law on media privatiza-
tion aims to remove state and 
local councils as media owners. 
According to the media group at 
Reanimation Package of Reforms, 
approximately 550 newspapers 
remain under government control. 

Their privatization has to be fin-
ished by the end of 2017. Also, the 
owners of media are required to 
reveal their names.

Pension limit
Pensions will be capped at Hr 10,740. 
“The subsistence minimum level will 
continue to grow, so we suppose that 
pension level should not exceed rea-
sonable limits,” Social Policy Minister 
Pavlo Rozenko said.

Key failures:
Electoral system
Ukrainians were deprived of the 
opportunity to vote for specific can-
didates, and instead must vote for 
party lists in future elections.

Judicial reform
Few of the nation’s 10,000 judges 
were fired or replaced. 

Immunity 
Lawmakers and certain judges 
still enjoy prosecutorial immunity. 
“Lawmakers have to have immu-
nity for their political positions,” 
Yurchyshyn said, but not their 
crimes.

Privatization
State-owned businesses are often 
used for corrupt schemes and are 
often unprofitable, costing the 
state money. Many want them sold 
through transparent and competitive 
auctions.

Visa-free travel
The possibility to travel to European 
Union without needing a visa is at 
risk after lawmakers snuck a pro-
vision into the 2016 budget law to 
delay electronic public declarations 
of assets.

Combating corruption
The National Agency for Prevention 
of Corruption, expected to be 
formed in 2015, is still not staffed 
and working. 

Prosecutorial reform
Attempts to reform the Prosecutor 
General’s Office failed, Yurchyshyn 
said.  He noted that among the 
newly appointed chiefs of regional 
bureaus, 83 percent were previously 
prosecutorial heads. The remaining 
17 percent came from lower man-
agement positions. “No one outside 
the system was appointed there,” 
Yurchyshyn said. 

Ukraine enters 2016 with 
lots of unfinished business

Deputy Economy Minister Maxym Nefyodov gives thumbs-up to 
members of parliament after they approved the 2016 budget on Dec. 
25. ProZorro, an online system of transparent public procurement 
championed by Nefyodov, was approved as part of the legislation for all 
state purchases. (Ukrinform)

to trial, along with a host of other 
high-profile suspects, including allies 
of Poroshenko and Prime Minister 
Arseniy Yatsenyuk. 

Another critique is that little prog-
ress has been made on the investi-
gation into the murder of more than 
100 protesters during the 2013-2014 
EuroMaidan Revolution that prompt-
ed Yanukovych to flee power. 

“Over the whole 25 years of inde-
pendence, there has been no prose-

cutor general that society was happy 
with,” Poroshenko said. “I won’t go 
down the path of replacing the pros-
ecutor general.” 

Instead, he said that he would 
change the law enforcement system. 

However, even on that score, 
Shokin is accused of derailing reform 
and installing loyalists. More than 80 
percent of top local prosecutors cho-
sen in a recent hiring process turned 
out to be incumbent top prosecutors, 
and not a single person from outside 
the prosecutorial system was hired. 

Poroshenko boasted that Ukrainian 
authorities had created an inde-
pendent Anti-Corruption Bureau in 
April and appointed an anti-corrup-
tion prosecutor in November. But 
Poroshenko did not mention that 
lawmakers and Western officials had 
accused Shokin of trying to sabotage 
that appointment.

At the news conference, Poroshenko 
also signed a law transferring investi-
gative functions from the Prosecutor 
General’s Office to the yet-to-be-creat-
ed State Investigation Bureau. 

Shokin from page 1

Rather than fire Shokin, Poroshenko 
opts to weaken prosecutors’ powers



Vasil Kisil & Partners 
Announces Expansion of 
Its Management Team

Vasil Kisil & Partners Law Firm announced 
expansion of its management team. Its 
Senior Associate Vladyslav Podolyak was 
promoted to Counsel and Head of Intellectual 
Property Practice.

Vladyslav Podolyak specializes in intellectual 
property law and personal data protection.

Mr. Podolyak is a member of the International 
Association of Privacy Professionals and 
International Trademark Association.

Vladyslav has been with Vasil Kisil & Partners 
since 2008. In 2015, in its review ”TOP 100 
Best Ukrainian Lawyers: Client’s Choice” 
conducted jointly with Kyiv Post, the legal 
periodical Yurydychna Gazeta recommended 
Vladyslav Podolyak among 14 leading 
lawyers practicing in the fi eld of copyright 
and intellectual property protection.

Advertisement

Vladyslav Podolyak
Counsel

Business Centre Leonardo, 
6th fl oor
17/52A B. Khmelnytskoho St.
Kyiv 01030 Ukraine
+380 44 581 7777
www.vkp.ua
podolyak@vkp.ua

National 3www.kyivpost.com January 15, 2016

BY ALLISON QUINN 
AND JOSH KOVENSKY
A.CASEYQUINN@GMAIL.COM

JOSHKOVY@GMAIL.COM

Ukraine may now have more to fear 
than a shooting and trade war from 
Russia.

A month after Ukrainian activists 
cut off power supplies to Russian-
occupied Crimea, a cyberattack on 
a regional power grid in western 
Ukraine left about 80,000 people 
without power for six hours in 289 
settlements on Dec. 23. 

Experts say the digital stealth war 
could be the start of a more ominous 
era of cyberwarfare.

Although Russian hackers 
have previously been blamed 
for attacks on Ukrainian govern-
ment websites, the cyberattack on 
Prykarpattyaoblenergo in Ivano-
Frankivsk Oblast marks a new step.

Other energy companies were hit as 
well, according to the Security Service 
of Ukraine. After noticing the problem, 
utility employees were able to restore 
power by manually re-closing hacked 
circuit breakers to reintroduce the 
flow of electricity. A request for com-
ment sent to Pryakarpattyaoblenergo 
went unanswered.

Russian hackers
Cyber security and defense experts 
see something much more sinister 
and organized than just a group of 
vigilante hackers.

U.S. cyber firm iSight Partners 
has pointed the finger at a Russian 
hacking collective called Sandworm 
– a group believed to have been 
involved in cyber espionage against 
foreign governments since 2009, 
according to a 2014 iSight report.

John Hultquist, iSight’s director 
of cyber-espionage analysis, said he 
could not say with absolute certainty 
that the hackers were working on 
behalf of the Kremlin, but that their 
interests always coincided with those 
of the Russian government.

An official with the U.S. 
Department of Homeland Security, 
whose cyber department has teamed 
up with Ukrainian authorities to get 
to the bottom of the attack, told 
the Kyiv Post that Black Energy 3 
malware had been found in the grid 
system.

According to people familiar with 
the investigation, hackers were able 
to use the malware to enter the elec-
tric station’s internal network. While 
investigators have not yet established 
how the hackers managed to trig-
ger the region-wide outage, experts 
believe that the attack was likely 
done remotely, and not by an insider 
at the plant.

Black Energy, a Trojan horse type 
program and Sandworm’s signa-
ture weapon, was used in targeted 
attacks against state organizations 
and private businesses in Ukraine 
and Poland in 2014, in the wake of 
Russia’s seizure of Crimea.

At that time, experts warned that 
Russia was perhaps the only country 
capable of combining cyber with 
traditional warfare, warning that its 
greatest weapon would prove to be 
its arsenal of hackers.

That prediction now appears to 
have come true.

Crimea link?
The latest attack came just weeks 
after Ukrainian activists cut off 
power supplies in November to 
Russia-annexed Crimea, leaving 
thousands without electricity for the 
holidays.

“If Russia cooperates in prose-
cuting the Sandworm group, one 
could legitimately argue that this is 
not a part of the Kremlin’s hybrid 
war against Ukraine,” said Andreas 
Umland of the Institute for Euro-
Atlantic Cooperation. “Yet, I suspect 
that the Russian prosecutors and 
police will not cooperate in clarifying 
this cyberattack. It is more likely that 
Sandworm is a peculiarly post-Soviet 
front organization of the Kremlin, 

fulfilling tasks that the Russian 
government will not implement so 
that Russia can preserve ‘plausible 
deniability.’”

Ukraine’s Security Service, or SBU, 
has blamed Russia for the attack, 
while Moscow has remained silent.

More trouble
The attack came ahead of a new 
ceasefire in Ukraine’s war-torn east, 
as fighting between Ukrainian forces 
and Russian-backed separatists con-
tinued, although on a much smaller 
scale than previously.

According to Umland, even if 
fighting in the east stops completely, 
that doesn’t mean Russia is done 
with Ukraine.

“This episode illustrates that 
Ukraine’s troubles with Russia will 
not be over once the fighting in 
the Donbas finally stops. Rather, 
we should expect an increase of 
non-traditional Russian warfare 
in such fields as public security, 
industrial production, internation-
al trade, mass media, cyberspace, 
party politics, and civil society,” 
he said.

While hackers in Russia have long 
been thought to be recruited by the 

Federal Security Service to act as 
proxies against the country’s foes, 
Russia’s Defense Ministry is believed 
to have taken this cooperation a step 
further in the spring of 2015, when 
U.S. Director of National Intelligence 
James Clapper told the Senate that 
Moscow was “establishing its own 
cybercommand” responsible for “con-
ducting offensive cyberactivities.”

‘Historic’ hack
ICS Security Expert and SANS 
Instructor Robert M. Lee stopped 
short of pinning the blame on 
Russian hackers, but told the Kyiv 
Post that the hackers were “likely 
very competent, likely well-funded 
and likely a state-sponsored group.”

While he said there was not suffi-
cient evidence to say with certainty 
that the Sandworm group was to 
blame, there were “indications” to 
suggest this.

Describing the incident as “an 
extreme historical event,” he said 
“we’ve never seen anything like this 
before. This is the first time we’ve 
had a power outage linked to a 
cyberattack.”

“This has crossed a lot of lines. 
This is civilian infrastructure, there’s 

no military value whatsoever,” he said.
Lee said that the attack recalls 

the Stuxnet virus. Discovered in 
2010, the Washington Post described 
Stuxnet as a U.S.-sponsored cyber 
weapon used to sabotage Iran’s 
nuclear program. That virus, Lee 
said, relied on “intimate” knowledge 
of Iranian nuclear infrastructure in 
order to disable the country’s nucle-
ar program.

In the same way, Lee argued, a 
more destructive attack on Ukrainian 
infrastructure would require granu-
lar knowledge of the country’s power 
system.

“Being able to open and close the 
breakers to cause a six-hour power 
outage is a big difference between a 
week, a month-long power outage,” 
Lee said.

The hack on Ukraine’s electric grid 
follows years of escalating cyberwar-
fare. Last year saw hackers steal 
information of U.S. federal employ-
ees. an attack blamed on China,

In 2007, Estonia suffered cyber-
attacks that disabled government 
websites, banks, and media outlets. 
The hacks came after the Estonian 
government removed a Soviet mon-
ument. 

With cyberattack on power, 
Russia diversifies its attack

Experts take part in a round table discussion on national 
security in the energy sector in Kyiv on Jan. 12. (UNIAN)



4 Opinion www.kyivpost.comJanuary 15, 2016

Take responsibility
Coca-Cola has made a fortune since 1886 perfecting the art of adver-
tising, marketing and public relations to convince countless billions 
of people to drink artificially colored, sugary water that neither they, 
nor their bodies, need.

So it’s ironic that the Atlanta-based company made one of the 
great PR blunders of all time over the holiday season by leaving the 
disputed Crimean peninsula off a map of Russia, then putting it on 
with an apology to Russians, and then removing the whole campaign 
after Ukrainians complained.

Coca-Cola says it just wants to sell more of their products, not 
engage in politics.

But that is part of the problem.
Too many businesses like Coca-Cola don’t care whether they are sell-

ing in a dictatorship or a democracy, whether human rights are being 
violated or not. They care too much about market share and profits.

For the world to make progress, everyone has to voice strong 
stands for democracy and human rights, corporations and govern-
ments included. Do not put the burden on civil society and journalists 
alone.

In Ukraine, it’s almost universally acknowledged that powerful 
business interests – oligarchs by another name – have stunted this 
nation’s economic and political development almost since the incep-
tion of national independence in 1991.

But the nation has choices.
In this edition of the Kyiv Post, we are publishing an investigation 

by Objective Investigative Reporting Project, a partner of the news-
paper, as well as a detailed report by Insider online news site into 
ownership of Ukraine’s news media.

The findings show that, despite the EuroMaidan Revolution that 
changed the nation’s political leadership two years ago, no revolution 
took place in media ownership. The same handful of oligarchs control 
most outlets. Not only that, but ex-President Viktor Yanukovych’s 
fugitive front man Serhiy Kurchenko somehow still controls media 
holdings despite being wanted for serious financial crimes.

While we no longer believe that President Petro Poroshenko (the 
owner of Channel 5, incidentally) is serious about fighting corruption, 
the nation still has choices and can transform society on its own.

Boycotts may not be necessary. But consumers, advertisers, sub-
scribers and businesses have choices in their media outlets, just as 
they have choices in whether to speak out publicly against corrup-
tion, law-breaking and human rights abuses.

People and companies can use their buying power to simply sup-
port independent journalism in Ukraine, the kind practiced by the Kyiv 
Post and many other outlets, and to shun the media outlets owned 
by oligarchs that use their influence to further their business and 
political interests, not the public interest.

Evasion of civic duty should not be a way of doing business. Sorry, 
Coca-Cola, nobody needs a product with no nutritional value. For it to 
sell, people have to want the product and feel good about the seller. 
Staying silent in the face of a clear-cut injustice, such as Russia’s sei-
zure of Crimea, is no way to win respect of anyone. It’s just a cop out.

Virtual battlefields
In the wake of last month’s cyber attack on a Ukrainian power company, 
which left nearly 80,000 people briefly without power, cyber experts and 
observers have hinted that the Kremlin is to blame.

That’s an obvious suspect. Recall the widespread and at times debil-
itating attacks on official Georgian websites during the 2008 Russia-
Georgia War. Or the crippling cyber assault against Estonian government 
sites in 2007, when Tallinn was at loggerheads with Moscow over the 
relocation of a Soviet-era monument. 

Those attacks were so sophisticated and all-encompassing that they 
went down in history; they now serve as case studies in cyber security 
and military planning for many Western countries. 

Russia’s proxies don’t include just gun-toting separatists in eastern 
Ukraine; scores of them sit behind computer screens, ready to menace. 
They have drastically upped their game with sophisticated malware. And 
this seems to be a response to the lower-tech knocking out of Ukrainian 
electricity to Russian-occupied Crimea, tacitly accepted by Ukraine’s 
authorities.

The evidence and incidents show that Ukraine must be prepared to 
defend itself in cyberspace as well as the eastern Ukraine battlefield.

Editorials

Mohammad Zahoor, Publisher 
Nataliya Bugayova, Chief Executive Offi cer

Brian Bonner, Chief Editor
Editors: Euan MacDonald, Allison Quinn, Mark Rachkevych, Olga Rudenko

Staff Writers: Olena Goncharova, Oksana Grytsenko, Isobel Koshiw, Denys Krasnikov, 
Vlad Lavrov, Veronika Melkozerova, Yuliana Romanyshyn, Daryna Shevchenko, Oleg Sukhov, 

Ilya Timtchenko, Oksana Torhan, Nataliya Trach, Anna Yakutenko, Alyona Zhuk
Photo Editor: Pavlo Podufalov. 

Photographers: Kostyantyn Chernichkin, Volodymyr Petrov, Anastasia Vlasova
Chief Designer: Vladyslav Zakharenko

Sales Director: Alyona Nevmerzhytska

Sales Managers: Yulia Kovalenko, Yulia Krus, 

Elena Symonenko

Subscription Manager: Svitlana Kolesnikova

Designer: Yurii Ternytskyi
Transport Manager: Mykola Andrusha
Chief Accountant: Galyna Rogachova

Accountant: Vita Shvets
IT Manager: Oleksiy Bondarchuk

To inquire about distribution of the Kyiv Post, please contact Svitlana Kolesnikova
at subscribe@kyivpost.com or by phone at 591-3344

Feel strongly about an issue? Agree or disagree with editorial positions in this newspaper?
The Kyiv Post welcomes letters to the editors and opinion pieces, usually 800 to 1,000 words in length. Please email all corre-
spondence to Brian Bonner chief editor, at bonner@kyivpost.com. All correspondence must include an email address and 
contact phone number for verifi cation.

It’s even better 
than the Alps!”

NEWS ITEM: While 
Kyivans suffered 
from the municipal 
authorities’ failure to 
remove snow, Mayor 
Vitali Klitschko and 
his brother, boxer 
Wladimir Klitschko, 
posted a photo from 
a ski slope abroad.  

Ironically, the hills 
on the photo 
weren’t covered 
with snow, 
unlike Kyiv’s 
streets. 

NEWS ITEM: Coca-Cola came under 
criticism when its Russian office 
apologized for forgetting to include 
Kremlin-annexed Crimea into the 
holiday map of Russia. Coke then 
republished the map with Crimea 
as part of Russia, only to reverse 
course and remove the map after 
Ukrainians complained.

NEWS ITEM: On Dec. 25, 
Ukraine’s parliament 
passed the budget 
and obliged politicians 
to fill out electronic 
income and property 
declarations, effective 
Jan. 1. However, an 
amendment was 
discreetly made 
to postpone the 
requirement to 2017, 
a change that puts 
visa-free travel to 
the European Union 
at risk.

Share 
Crimea like 
you share a 

Coke

Well done! Now 
let’s vote for one 

more law

Just one tiny 
change

NEWS ITEM: President Petro Poroshenko 
has denounced oligarchs as a threat 
to Ukraine. But the near-billionaire has 

increased his fortune since coming to 
power as oligarchs have lost much 
of their wealth.

Oligarchs 
threaten Ukraine. 
Except for one



VOX
populi
 

National/Opinion 5www.kyivpost.com January 15, 2016

Volodymyr 
Lavrenenko, 
retiree
“I read Fakty 
newspaper. 
Aside from 
that I regularly 
watch televi-
sion news on 
channels 112 

Ukraine or ICTV, and I believe they 
give mostly truthful information. I 
like it that journalists there follow 
journalism ethics and standards.”

Andriy 
Nagnybydiuk, 
student
“Just watching 
TV for one 
hour a day is 
enough for 
me to know 
what is hap-
pening in the 

world. I prefer watching news 
on channels 1+1, Inter, ICTV and 
Noviy. Sometimes, I scan the 
headlines on my favorite news 
websites – Hromadske.tv and 
Ukr.net. But I can’t say that I 
trust Ukrainian media, because 
mostly reality is different from 
what they report.” 

Maria 
Kolesnyk, 
nanny
“I don’t read a 
newspaper on 
a daily basis. 
Sometimes I 
watch TV, but I 
mostly rely on 
(online) news 

feeds. I use social networks as a 
news source. I’m especially fond of 
Facebook where my friends post 
news they like. Ukrainian journal-
ists can earn people’s trust only by 
interaction with society.”

Iryna 
Moskalchuk, 
decorator
“I rarely watch 
TV news or 
read newspa-
pers. I’m simply 
not interested. 
I understand 
that current 

events affect my life a lot, but the 
business of journalism now is to 
destroy the truth and lie outright. 
When you read the news, it seems 
that only terrible, depressing 
events are reported.” 

Andriy Korin, 
entrepreneur 
“I don’t read 
any news-
papers. I do 
sometimes 
look up the 
news online, 
and I always 
watch the 6 

p.m. news when not at work. Our 
news (programs) are biased. If you 
want to find the truth, you need 
multiple people to look critically 
at the same facts, and to have an 
open debate about how to inter-
pret it.”

What news 
sources do you 
use? Do you trust 
Ukrainian media?

WITH OLENA ASTAKHOVA

Slidstvo.Info, Nashi Groshi, Ukrainska 
Pravda, Radio Free Europe/Radio 
Liberty’s “Schemes” program and 
several others routinely expose 
wrongdoing and even crimes  – 
even though they rarely, if ever, get 
prosecuted. 

Same old oligarchs
By and large, the same six oligarchs 
remain in charge of most major 
media outlets in TV, radio and print. 
They are: Ihor Kolomoisky, Dmytro 
Firtash/Serhiy Lyovochkin, Rinat 
Akhmetov, Victor Pinchuk, President 
Petro Poroshenko, and, amazingly, 
Serhiy Kurchenko, the fugitive who 
was Yanukovych’s alleged front man.

All six, in varying degrees, were 
either allies or found a working 
accommodation with Yanukovych 
and his two predecessors, Viktor 
Yushchenko and Leonid Kuchma. 

Media analysts say that most out-
lets remain unprofitable yet valuable 
tools for their owners in wielding 
political influence with few of the 
media moguls respecting the princi-
ple of editorial independence.

Just as some dogs resemble their 
owners, or so the saying goes, some 
Ukrainian news media outlets reflect 
the interests of their holders.

“Revolution in the Ukrainian 
media environment did not hap-
pen,” said Oksana Romaniuk, exec-
utive director of the Institute of 
Mass Information, which monitors 
the nation’s media. “We can now 
identify media ownership just by 
their content. Owners’ censorship is 
one of the most serious challenges 
to freedom of speech.”

Natalya Ligachova, former head of 
Telekrytyka media watchdog, now 
launching her new project Detector 
Media, agreed:

“What did not change absolute-
ly (after the revolution) and what 
evokes great concern is the totally 
oligarchic nature of media owner-
ship. And what became even worse 
in contrast to Yanukovych times is 
that oligarchic TV channels even 
formally discarded such standards 
as balance.”

Media monitors have flagged 
some of the biggest violators of 
such journalistic principles as 
balance and fairness at some of 
the biggest TV stations, including 
Firtash and Lyovochkin’s Inter TV 
station, Akhmetov’s Ukraina chan-
nel, Kolomoisky’s 1+1 and Pinchuk’s 
ICTV. Some analysts also say 
Poroshenko’s Channel 5 has lowered 
its standards.

Elections expose bias
The biased coverage is especially 
noticeable ahead of elections. The 
October 2014 parliamentary elec-
tions were no exception.

Organization for Security and 
Cooperation in Europe media moni-
tors took note.

“The growing power and politici-
zation of media groups affect both 
national and regional media. The 
political and business interests con-
trolling the media often influence 
editorial policy, and the malpractice 
of paid-for journalism is widespread,” 
according to the post-election report, 
adding that monitoring “showed that 
only three registered parties were 

granted meaningful editorial cover-
age across the media landscape.”

The bias was obvious when the 
Kyiv Post monitored top TV channels 
on Oct. 23 – just two days before 
Election Day.

TV news reports resembled adver-
tising in lining up with their owners’ 
choice of candidates.

Kolomoisky’s 1+1 channel favor-
ably covered the owner’s ally, 
Hennady Korban, a Kyiv mayoral 
candidate who was arrested after the 
election on suspicion of numerous 
financial crimes – charges that he 
denies.

The Firtash/Lyovochkin Inter TV 
channel, which has national reach, 
favored the old Yanukovych allies 
who were running under the flag of 
the Opposition Bloc, a successor to 
the Yanukovych-led Party of Regions. 
Journalists, for instance, interviewed 
Mykhaylo Dobkin, a former Kharkiv 
Oblast governor and Party of Regions 
top figure, who was warning about 
rigged elections.

Akhmetov’s Ukraina channel invit-
ed a top Yanukovych ally, Borys 
Kolesnikov, a former vice prime 
minister and minister of infrastruc-
ture, to warn that Poroshenko’s allies 
were going to disrupt elections in 
Mariupol because they were afraid 
of defeat. The channel also reg-
ularly covered humanitarian aid 
to Russian-occupied Donetsk by 
Akhmetov’s foundation.

Pinchuk used his ICTV station to 
urge voters to support Oleksandr 
Vilkul, the Opposition Bloc candidate.

“He has job experience,” Pinchuk 
said on his channel. “He is young, 
full of energy.”

Regional problems
Away from the capital, media mon-
itors say the situation in the regions 
remains deplorable, with local out-
lets mimicking the bad habits of 
national and Kyiv-based media – or 
even worse.

“Unfortunately, the situation in 
the regional media is catastrophic, 
and after (the revolution), it did not 
improve,” said Svitlana Yeremenko, 
executive director at Pylyp Orlyk 

Institute of Democracy.
The institute’s monitoring of local 

newspapers and news sites in differ-
ent parts of the country one month 
before the elections revealed that 
almost 40 percent of stories had 
signs of hidden political and com-
mercial advertising.

“If we don’t change our media, 
if we don’t change the attitude of 
journalists to their job, then in fact 
any changes in the country won’t 
happen,” Yeremenko said. “A new 
Ukraine cannot be built with such 
media for sure.”

Free speech in war
Russia’s seizure of Crimea and war 
in the Donbas, coupled with non-
stop Kremlin propaganda against 
the West and Ukraine, triggered a 
patriotic backlash among Ukrainian 
journalists. It was so pronounced 
that crisis coverage frequently was 
uncritical of Ukrainian authorities.

“A phenomenon which happened 
with Ukrainian journalism is called 
‘loyal journalism,’” said Valeriy 
Ivanov, president of the Academy of 
Ukrainian Press. “Many journalists 
decided that their support of the 
country means that they should give 
only those stories which, to their 
mind, will support their country. This 
is a big mistake...because a journalist 
is not the Lord God and is not able 
to decide what will be better and 
what will be worse for his country, 
for his audience.”

As the crisis eased, however, and 
the military conflict ebbed, journal-
ists returned to their watchdog role 
in varying degrees.

The case of Vesti
Ukraine’s relatively free speech cli-
mate – certainly far better than most 
of its former Soviet neighbors – also 
made room for Vesti, a free and 
large-circulation tabloid that is sus-
pected of having Kremlin financial 
backing and coverage to match.

It began publication on May 14, 
2013 with massive financing of 
unknown origin. It claimed a daily 
print run of 350,000 copies and 
more than 100 employees with distri-

bution in all parts of Ukraine.
Its existence was quickly noticed 

by the new Ukrainian officials, who 
launched an investigation into tax 
evasion and promoting separatism. 
Authorities conducted raids on the 
newspaper’s offices, finding large 
amounts of cash and seizing its 
servers in 2014. The raid on May 22, 
2014, by tax police discovered Hr 1.8 
million and $60,000 in cash. Also, 
bank accounts with more than Hr 
400,000 were seized.

The probe appears to have stalled 
with inconclusive findings, but offi-
cials haven’t said much publicly. The 
publication is still in business.

“Our point of view: an outlet pub-
lishing so many materials which 
have all signs of fomenting sepa-
ratist sentiment; a publication with 
a completely non-transparent fund-
ing, cannot operate,” said Valentyn 
Nalyvaychenko, the former head of 
the Security Service of Ukraine in 
an interview with local news site 
www.lb.ua published last year. “This 
is our position and we will defend it 
in court.”

Nayyem, the former investiga-
tive journalist now in parliament, 
launched his own investigation.

Nayyem’s investigation also 
brought him to Oleksandr Klymenko, 
Yanukovych’s top tax man, with 
whom Guzhva was acquaint-
ed. A subsequent investigation by 
Ukrainian media outlet Insider found 
that Klymenko owns Vesti.

Vesti newspaper turned out to be 
also linked to Kurchenko. His Real 
Bank transferred a financial aid to 
the newspaper though a fictitious 
firm without paying taxes. Journalists 
of the YanukovychLeaks project also 
found out that Vesti newspaper was 
in the list of duties of Anna Sytnyk, a 
staff lawyer of Kurchenko’s company 
VETEK. 

“The newspaper was really funded 
by people who were in Yanukovych’s 
government, whose money are 
arrested now in the country, who are 
not allowed to enter Ukraine, who 
fund separatism, according to the 

Monitors say some media owners 
pose serious threat to free speech

Ukrainian TV camera operators shoot video of Ukrainian President Petro Poroshenko’s press conference in 
Kyiv on Jan. 14. (Volodymyr Petrov)

more Media on page 16

Media from page 1



6 Business www.kyivpost.comJanuary 15, 2016

BY YULIANA ROMANYSHYN
ROMANYSHYN@KYIVPOST.COM

In sheer quantity, Ukrainian news 
consumers have lots of choices.

However, the majority of Ukrainian 
media outlets are unprofitable and 
sponsored by financial, industrial or 
political groups, with only a small 
segment of the industry trying to 
survive or become self-sustaining 
through advertising and subscription 
revenues alone.

Consequently, the lack of resources 
leaves many outlets at the mercy of 
their owners, who often dictate cov-
erage in their outlets and disregard 
the principle of editorial indepen-
dence. The lack of money, in other 
cases, prompts journalists to adopt 
unethical practices, such as finding 
patrons to pay for tailor-made stories 
or disguising advertising as news.

The public, therefore,has a strong 
interest in knowing who owns media 
in Ukraine and what policies they 
pursue on the news pages.

Serhiy Kurchenko
Ukraine Media Holding
The owner is Serhiy Kurchenko, the 
fugitive former alleged front man 
for ex-President Viktor Yanukovych. 
Despite being in exile on charges of 
embezzlement, Kurchenko’s media 
empire goes on.

Ukraine Media Holding remains 
one of the largest holdings, owning 
and operating online editions, radio, 
newspapers and magazines. UMH 
includes such sites and magazines 
as Forbes, Korrespondent, Bigmir.
net, I.ua, Tochka.net, and Football.
ua. The holding company publish-
es the newspapers: Komsomolskaya 
Pravda v Ukraini, Arguments and 

Facts, Telenedelia and the Football 
magazine.

UMH operates five radio stations: 
Autoradio, Nashe Radio, Europa 
Plus, Retro FM, and Friday Radio. 
It also manages three local radio 
stations: Lounge FM, Holos Stolytsi 
(Voice of the Capital) and Jam FM.

Kurchenko became the owner of 
UMH Group in 2013, acquiring it 
from Boris Lozhkin, who currently 
is the chief of staff for President 
Petro Poroshenko’s administration. 
Lozhkin and Poroshenko were also 
partners at the Korrespondent 
magazine.

The acquisition agreement of 
UMH was financed by bank lend-
ers, which, among others, was state-
owned Ukreximbank. As it became 
known in 2015, this state-run bank 
issued a loan of $160 million for 
buying the media holding company.

In 2015, American publishing 
house Forbes prohibited UMH to 
use the brand. After that, the mag-
azine’s website was transferred to 
a new domain Forbes.net.ua. The 
magazine continues to be published.

Ownership of a second interna-
tional brand – Vogue – passed from 
UMH to Media Group Ukraine owned 
by billionaire Rinat Akhmetov.

Rinat Akhmetov
Media Group Ukraine
The holding company Media Group 
Ukraine is owned by billionaire 
Rinat Akhmetov, Ukraine’s richest 
person, and unites TV channels, web-
sites and print media. They feature 
regional media and broadcasting in 
industrial cities where Akhmetov’s 
System Capital Management plants 
are located.

In particular, the Media Group 
Ukraine consists of national TV 
channel Ukraine, cable channels 
NLO TV and Indigo, and Football 
1 and Football 2 sports channels. 
Besides them, regional Channel 
34 (in Dnipropetrovsk), Donbas 
(Donetsk) and Sigma (Mariupol) are 
also a part of this group.

Akhmetov’s print media group is 
called Segodnya Multimedia. The 

main publication is daily newspa-
per and website Segodnya. Other 
media in this group are the maga-
zine and website Vogue, TV guide 
RIO, social and political weekly edi-
tion Donetsk News, political newspa-
per Pryazovskiy Rabochiy, and Dom 
Sovetov.

Among online media, Akhmetov 
owns: Segodnya (Segodnya.ua), 
Vecherniy Donetsk (Vecherka.
donetsk.ua), Gorod (Gorod.dp.ua), 
Priazovskiy Rabochiy (Pr.ua) and 
Donetsk News (Dnews.donetsk.ua).

Akhmetov’s holding company also 
includes online service Oll.tv, the 
subscription website with movies, TV 
shows, and TV series.

Dmytro Firtash/
Sergiy Lyovochkin
Inter Media Group
The main asset of the Dmytro Firtash 
and Sergiy Lyovochkin holding is the 
national Ukrainian TV channel Inter. 
In addition, the group includes a 
number of niche channels such as 
NTN, Mega, K1, K2, Enter Film, and 
children’s channel Piksel.

Lyovochkin, the former chief of staff 
to ex-President Viktor Yanukovych, is 
a lawmaker from the Opposition 
Bloc. Firtash is in Vienna, where 

he was arrested in 2014 on a U.S. 
warrant charging him with bribery 
– charges he denies. Subsequently 
let free, if he returns from exile, 
Ukraine’s Interior Ministry has said 
he will be arrested.

Inter TV Channel owns news agen-
cy Podrobnosti, which prepares news 
releases for the channel and devel-
ops its own website, Podrobnosti.ua.

Among online media, Firtash and 
Lyovochkin are owners of Ukrainian 
News website (Un.ua). News website 
Ukranews.com and photo website 
Ukrafoto.com.

Victor Pinchuk
StarLightMedia
Victor Pinchuk, the son-in-law of 
ex-Ukrainian President Leonid 
Kuchma, owns six television chan-
nels under the StarLightMedia hold-
ing. One feature of Pinchuk’s media 
empire is the emphasis on entertain-
ment content. His holding company 
includes such TV channels as STB, 
ICTV, Novy Kanal, music channel M1 
and M2, and broadcasting cartoons 
QTV Channel. The holding owns the 
production of TV shows for the chan-

Editor’s Note: The following is a list of who owns the largest TV channels, radio 
stations, newspapers, magazines and online news websites compiled by Insider. 
The original story is here: www.theinsider.ua/infographics/2014/2015_smi/
vlasnyky.html. The Kyiv Post has translated the information and added its own 
for context and background. The material is reprinted with Insider’s permission. 
Their sources include The National Council on Television and Radio, the Register 
of Legal Entities and Individual Entrepreneurs and other open sources. In some 
cases, the real owners of publishing houses, TV channels and radio stations differ 
from the registered ones.

A TSN cameraman of the 1+1 TV channel shoots video of the monument 
to World War II hero Zoya Kosmodemyanska in Kyiv on Dec. 18, 2010. 
(UNIAN)

Billionaire Rinat Akhmetov talks with activists who protested outside 
his residence in Donetsk on Dec. 31, 2013, during the EuroMaidan 
Revolution. (UNIAN)

more Owners on page 7

Insider’s guide to who owns 
Ukrainian news media

Microphones stand on a table before a news conference on Dec. 24, 2013 in Kyiv. (UNIAN)



The steady growth in total revenues generated by the BDO 
Network continues.  In 2015 the revenues totaled $7.3 bil-

-
try locations and recently won the prestigious International 
Accounting Bulletin (IAB) Awards 2015 for its efforts. The 

marketplace.

of factors:
• Continued consolidation in the audit market
• BDO’s effective strategy to expansion in all global re-

gions including 19 large mergers which were of strategic 
importance as well as sustained organic growth both in 
emerging and developed markets;

• Joining the number of new companies in all regions of 
BDO

• Increased productivity of BDO professionals

accountancy market has become increasingly consolidated 
-

ing international expertise. The concurrent challenges of 

and to manage regulation demands mean that most of the 

market shares and are starting to assess the sustainability of 

both public and private entities are attracted to the breadth 
-
-

pabilities and the momentum and power to continue at the 
forefront of the ongoing consolidation of the mid-tier.”

BDO NETWORK 
REVENUE 
INCREASED 13% 
IN 2015

bdo.com.ua

Advertisement

Business 7www.kyivpost.com January 15, 2016

nels of the group and an advertising 
sales house.

Igor Kolomoisky/
Gennadiy Bogolyubov
1+1 Media
Eight TV channels belong to the 
Privat media holding group of oli-
garchs Igor Kolomoisky and Gennadiy 
Bogolyubov. The most valuable is 
national channel 1+1. In addition, 
the 1+1 Media includes 2+2, TET, 
PlusPlus, 1+1 International, Bigudi 
Channel for women, TV Channel of 
the news agency UNIAN, and foreign 
broadcaster Ukraine Today. Among 
online media, Kolomoisky owns the 
news agency UNIAN, website Tsn.ua 
and Glavred.info.

Press and online media

Olena Prytula
Ukrainska Pravda
The outlet combines several dif-
ferent content websites: economy, 
history, European integration, life, 
lifestyle and tabloid. Olena Prytula 
is the owner, co-founder and former 
chief editor. 

 “I share their moral values and 
am always ready to help them. 
But not with money,” Russian oli-
garch Konstantin Grigorishin said 
in an interview to the magazine 
Novoe Vremya. The editorial staff of 
Ukrainska Pravda rents an office in a 
building owned by Grigorishin.

Group of journalists
Hromadske TV
The Internet television and news 
website was created in 2013 by a 
group of journalists on the eve of the 
EuroMaidan Revolution that prompt-

ed President Viktor Yanukovych to 
flee power two years ago. It sur-
vives on grants. The founders of 
the non-governmental organization 
Hromadske Television are Serhiy 
Andrushko, Yulia Bankova, Andrii 
Bashtovyi, Roman Vintoniv, Dmytro 
Gnap, Mustafa Nayyem, Roman 
Skrypin  and Danylo Yanevsky. The 
editorial staff rents an office owned 
by Russian oligarch Konstantin 
Grigorishin.

Serhiy Kurchenko
Forbes.net.ua
The site had previously worked on the 
domain Forbes.ua. However, American 
Forbes took away the license of Serhiy 
Kurchenko, the fugitive owner of 
Ukrainian Media Holding.

Yuriy and Rostyslav 
Brodsky
Obozrevatel
Obozrevatel website belongs to the 
children of businessman Mykhailo 
Brodsky. He is the owner of Veneto 
mattress manufacturing. Brodsky is 
an ally of Igor Kolomoisky.

Sergiy, Maryna 
and Dmytro 
Bondarenko,Volodymyr 
Yehipko
LigaBiznesInform
LigaBiznesInform is a part of a 
group of companies Liga, which pro-
vides legal and information services 
in the legal and accounting fields. In 
particular, the group owns the Law 
League system, a database of legisla-
tion of Ukraine.

Radio Free Europe/ 
Radio Liberty
Radio Liberty
RFE/RL Ukraine is a branch of 

an international media organization 
funded by the U.S. Congress. The 
Ukrainian online edition publishes 
news, reports, analytical stories and 
investigations. Radio Liberty pro-
duces the investigation TV show 
Schemes.

Igor Kolomoisky
UNIAN
UNIAN is the oldest news agency 
in Ukraine. Today, the news agency, 
press center, photo service and tele-
vision of the same name are based 
at UNIAN.

Serhiy Kurchenko
Korrespondent
Until it was sold to Ukrainian 
Media Holding by President Petro 
Poroshenko’s chief of staff Boris 
Lozhkin, Korrespondent website and 
magazine were among the most pop-
ular news outlets in Ukraine.

Yulia, Oleksiy and 
Volodymyr Mostovyi
Dzerkalo Tyzhnia (Mirror of 
the Week)
Dzerkalo Tyzhnia is one of the old-
est analytical news organizatins in 
Ukraine. The newspaper is a week-
ly. Its owner and editor-in-chief is 
Yulia Mostova, the wife of politician 
and ex-Defense Minister Anatoliy 
Grytsenko.

Rinat Akhmetov
Segodnya
Daily newspaper and website 
Segodnya is a member of the Media 
Group Ukraine, owned by billionaire 
Rinat Akhmetov. Vesti newspaper, 
which until recently was distributed 
for free near metro stations, is a 
competitor.

Free Information Agency
Censor.net
Yuriy Butusov, a journalist, blogger 
and activist, is the chief editor of the 
website. The owner of the edition is 
Agenstvo Vilnoi Informatsii, or Free 
Information Agency, a non-profit 
organization. It was founded by 
Ilona Yanko and Olena Baida. Yanko 
is an aide to a lawmaker from 
Prime Minister Arseniy Yatsenyuk’s 
People’s Front Party, Ruslan 
Lukianchuk, while Baida was the 
authorized person from the People’s 
Front at the parliamentary elections 
in 2014.

Gorshenin Institute
Levyi Bereg
Journalist Sonia Koshkina is the 
chief editor of Lb.ua website. In 
addition to website management, 
Gorshenin Institute holds confer-
ences and roundtables, and provides 
an advisory service to politicians. 

Gorshenin Institute was founded 
by Vadym Omelchenko, Ksenia 
Vasylenko (real name of Sonya 
Koshkina), Oleksiy Leshchenko, and 
Viktor Sokolov.

Oleksiy Tamrazov
Insider
The website Theinsider.ua was 
launched by journalist Sergiy 
Shcherbyna in 2013. Limited lia-
bility company Ukrainian Media 
Group is the owner of the website. 
Businessman Oleksiy Tamrazov 
is an investor of the company. 
In 2010-2014 years, he was the 
first deputy chairman of the 
state-owned public joint stock 
company UkrGasVydobuvannya. 
Insider announced it will close 
on Feb. 1.

Information as weapon: 
Ownership of Ukraine’s 
mass media can reveal 
biases in news coverage

Ukrainian businessman Dmitro Firtash listens while attending the 
Ukraine Tomorrow forum in Vienna on March 3. (Ukrafoto)

more Owners on page 8

Owners from page 6



8 Business www.kyivpost.comJanuary 15, 2016

Boris Kaufman
Focus
Odesa businessman Boris Kaufman 
bought the weekly magazine and 
website Focus from Boris Lozhkin, 
President Petro Poroshenko’s chief 
of staff, in 2013. Kaufman is a 
founder of the investment company 
Vertex United, which manages such 
hotels as Bristol, Londonskaya, and 
President Hotel. The magazine and 
online media Focus.ua are media 
assets of the Vertex United Company.

Sherell Limited
Comments.ua
Comments.ua online media was sold 
by businessman Vitaliy Haiduk in 
2013, when Serhiy Kurchenko and 
other allies of ex-President Viktor 
Yanukovych actively absorbed the 
media firm. Today, the ultimate 
owner of the edition is unknown.

Roman Vavrysh
Gazeta.ua
The website Gazeta.ua and the 
magazine Kraina (Country) are 
members of LLC Publishing Group 
New Information, which belongs to 
Roman Vavrysh, an ally of the politi-
cian Ihor Vasyunyk.

Roman Vavrysh
Kraina magazine
Gazeta.ua website and Kraina mag-
azine are a part of LLC Publishing 
Group New information, which 
belongs to Roman Vavrysh, an ally 
of politician Ihor Vasyunyk.

Tomas Fiala
Novoye Vremya
Novoye Vremya magazine was 
created after presidential chief of 
staff Boris Lozhkin sold Ukrainian 
Media Holding, which included 
Korrespondent magazine. This mag-
azine was headed by Vitaly Sych, who 
quit after the sale because of restric-
tions on editorial independence. He 
launched Novoye Vremya with a 

substantial contingent of journalists 
from Korrespondent magazine. The 
investment company Dragon Capital, 
owned by Tomas Fiala, is the finan-
cial backer.

Yuliya Lymar, Viktor 
Shlinchak
Glavcom.ua
Before founding Glavcom.ua, Yuliya 
Lymar and Viktor Shlinchak had 
worked in senior positions at Glavred 
Media Holding, funded by Igor 
Kolomoisky. Glavcom’s source of 
funding is unknown.

Sergiy Kurchenko
Komsomolskaya Pravda
Komsomolskaya Pravda is a part of 
Ukrainian Media Holding.

Joint stock company 
Kartel
Depo
JSC Kartel has united Vlast Deneg, 
Delovaya Stolitsa, and Depo web-
site. The owners of Kartel were 
Vagid Alekperov and Leonid Fedun, 
co-owners of Russian Lukoil Oil 
Company. In 2014, the holding was 
sold to Vadym Denysenko, a mem-
ber of parliament from President 
Petro Poroshenko’s Bloc. According 
to Hubs online media, the agricultur-
al magnate Oleg Bakhmatyuk might 
be an investor of Kartel.

Kateryna Kit-Sadova
Zahid.net
The popular western Ukrainian out-
let belongs to Kateryna Kit-Sadova, 
wife of Lviv Mayor Andriy Sadovyi. 

Zahid.net is a part of Sadovyi media 
holding – Lux Radio Station. It also 
includes 24 TV Channel, Lux FM 
Radio, Radio 24, Football24.ua web-
site and Lux advertising agency.

Oleksandr Martynenko, 
Tevana Global Limited 
(British Virgin Islands)
Interfax-Ukraine Information 
Agency
Interfax-Ukraine is one of the three 
news agencies in Ukraine, selling 
their content to subscribers. Its 
head and co-owner is Oleksandr 
Martynenko, a former press secre-
tary for ex-President Leonid Kuchma. 
Another shareholder is British Virgin 
Islands offshore company Tevana 
Global Limited. The beneficial owner 
is unknown.

Ukrainian Ministry of 
Information Policy
Ukrinform
Ukrinform is a state-owned news 
agency. A multimedia foreign broad-
casting platform was launched by 
Ukrinform.

Dmytro Firtash
Ukrainian News Agency
Ukrainian News is a member of the 
Inter Media Group of Dmytro Firtash 
and Sergiy Lyovochkin. 

Uliana Lozan
UNN
Previously, UNN was linked to 
ex-President Viktor Yanukovych’s ally 
Hanna Herman. Today, it officially 
belongs to the editor-in-chief, Uliana 
Lozan. With Anastasia Matsalo, they 
also own LLC Ukrainian Independent 
News Information Agency. The 
source of financing is unknown.

Alfred Wilhelm 
Mallmann, Yuri Makarov
Tizhden (Week)
The magazine and the website 
belong to LLC Ukrainskiy Tizhden. 

The owners of the company are 
journalist Yuri Makarov and Austrian 
citizen Alfred Wilhelm Mallmann.

Borys and Mikhailo 
Komissaruk, Olha Hrach
Ukr.net
Ukr.net website is the largest news 
aggregator in Ukraine. In addition to 
advertising, it earns money by selling 
traffic to other Ukrainian media. Ukr.
net belongs to Borys and Mikhailo 
Komissaruk and Olha Hrach. They 
also own Familnyi Bank.

Yosyp Pintus
RBC Ukraine
Previously, RBC Ukraine worked 
through the Russian RBC license. 
Today, the news outlet belongs to 
RBC Media Company. Yosyp Pintus 
is general director and owner.

Oleksandr Klymenko
Vesti
Vesti Holding unites a daily newspa-
per, Vesti radio and Reporter mag-
azine, which stopped issuing print 
copies in 2015. The owner of the 
holding company is Ilya Hayevoi, a 
co-founder of the NGO Vidnovlennia 
Donbasu (Donbas Restoration). 
The website of the Ex-minister of 
Revenues and Duties Oleksandr 
Klymenko says that exactly he is 
a founder of NGO Vidnovlennia 
Donbasu.

Mykola Koman, Ihor 
Pochynok
Expres
Lviv newspaper Expres is one of 
the oldest newspapers in Ukraine. It 
has been published since 1992. The 
newspaper is known for its investiga-
tions against the sponsor of Svoboda 
political party Ihor Kryvetskiy and 
his ties with the criminal world.

Petro Dyminskyi
Zik
Information agency Zik.ua was 
founded in 2003. According to 
Nashi Groshi investigation website, 
Zik came under the control of the 
president Karpaty football club 
Petro Dyminskyi. In addition to Zik.
ua website, the holding has a TV 
channel.

Yuriy Nikolov, Oleksa 
and Olga Shalayskiy
Nashi Groshi
Nashi Groshi website specializes 
in anti-corruption investigations 
in public procurement. It is fund-
ed by grants from international 
organizations.

Russian government
RIA Novosti Ukraine
The Ukrainian unit is part of Russian 
state agency RIA Novosti in Ukraine.

Mohammad Zahoor
Kyiv Post
Kyiv Post is the only English-language 
newspaper in Ukraine. The owner is 
British citizen and Pakistani native 
Mohammad Zahoor, the husband of 
singer-actress Kamaliya. His ISTIL 
Group invests in media, real estate, 

Plenty of voices, but many 
are not independent ones

A woman places her order at a news kiosk on Jan. 13 in Kyiv. (Volodymyr Petrov)

Shadows of TV camera operators are reflected on the wall during the 11th annual Yalta European Strategy 
conference on Sept. 12, 2014. (Mikhailo Palinchak)

Owners from page 7

more Owners on page 9



Business 9www.kyivpost.com January 15, 2016

No dominant or international 
news outlets exist in Ukraine
energy and hotel businesses. The 
publisher’s policy is editorial inde-
pendence of journalists; the news-
paper’s editorials have historically 
supported democracy, Western inte-
gration and free markets.

Vitaliy Haiduk
Day newspaper
Vitaliy Haiduk is a former sharehold-
er of Industrial Union of Donbas 
and an ally of ex-Prme Minister 
Yulia Tymoshenko. Haiduk financed 
Comments.ua media, which he sold 
in 2013.

British Broadcasting 
Corporation
BBC Ukraine
BBC Ukraine is a Ukrainian web-
site of the British Broadcasting 
Corporation.

German government 
Deutsche Welle
Deutsche Welle is a German state 
radio station and TV channel, which 
broadcasts to other countries. It has 
a Ukrainian version of the website 
and the editorial office is in Bonn, 
employing Ukrainian journalists.

Television channels

Igor Kolomoisky
1+1
The 1+1 channel is a flagship asset of 
billionaire oligarch Igor Kolomoisky’s 
media holding. In addition, 1+1 
Media includes 2+2, TET, PlusPlus, 
1+1 International, Bigudi Channel 
for women, TV Channel of the news 
agency UNIAN, and broadcasting 
abroad Ukraine Today.

President Petro 
Poroshenko
5 Kanal (Channel 5)
After his inauguration in 2014, 
Ukrainian President Petro 
Poroshenko said he will not sell the 
station.

Dmytro Firtash and 
Sergiy Lyovochkin
Inter
The TV channel Inter is a part of the 
Dmytro Firtash-Serhiy Lyovochkin 
holding and its main asset. It includes 
a number of other channels: NTN, 
Mega, K1, K2, Enter Film, and Pixel.

Rinat Akhmetov
Ukraina (Ukraine)
The TV channel Ukraina belongs to 
billionaire Rinat Akhmetov’s holding. 
It includes NLO TV, Indigo, Eskulap 
TV, Football 1 and Football 2 sports 
channels.

Victor Pinchuk
Novy Kanal
Novy Kanal is a part of  StarLightMedia 
holding of Viktor Pinchuk. Oligarch’s 
holding also includes such channels 
as STB, ICTV, music channel M1 and 
M2, and QTV.

Ukrainian government
Pershyi
The public broadcasting station is 
based on Pershyi Natsionalnyi TV 
Channel.

Lviv Mayor Andriy 
Sadovyi’s family
Channel 24
Channel 24 is part of Lux Radio 
Station holding, owned by Kateryna 
Kit-Sadova, the wife of Lyiv Mayor 
Andriy Sadvovyi.

Andriy Podshchypkov
112 Ukraine
Channel 112 Ukraine was launched 
on the eve of the EuroMaidan 
Revolution, when it was assumed 
to be owned by fugitive ex-Interior 
Minister Vitaliy Zakharchenko under 
ex-President Viktor Yanukovych. 
The official owner of the channel 
is Andriy Podshchypkov, an ally of 
lawmaker Serhiy Kaplin.

Larysa Knyazhytska, 
Vadym Denysenko
Espreso TV
The channel is controlled by the law-
makers Vadym Denysenko (President 
Petro Poroshenko’s Bloc) and Mykola 
Knyazhytsky (People’s Front).

Peter Zika (Cyprus)
Tonis
The end beneficiary of the channel 
is Petr Zika of the Czech Republic. It 
is registered in Cyprus. The source 
of financing is unknown. Previously, 
it was in ownership of Volodymyr 
Kosterin. He was dispossessed of the 
channel by the Yanukovych family, 
he told the Hubs online media in 
2014.

Esparon Sandra Jean 
(Seychelles)
Business Channel
Business Channel belonged to busi-
nessman Ruslan Demchak. In 2013, 
it became known that the TV chan-
nel and other media assets were sold 
to the Yanukovych family. 

Yevgen Murayev
NewsOne
NewsOne Channel belonged to 
Vadym Rabinovich, who is now a 
member of parliament from the 
Opposition Bloc. In 2014, he sold the 
channel to another member of his 
party, Yevhen Muraev.

Radio Stations

Anatoly and Yevgeniy 
Yevtukhov
Business Radio Group
The Business Radio Group includes 
such radio stations as Shanson, DJFM, 
Lyubimoe Radio, and Business FM. 
They estimate their market share as 
15 percent.

Nikolay Bagraev
Tavr Media Radio Group
Tavr Media Radio Group includes six 
major national radio stations: Kiss 
FM, Russkoye Radio, Hit FM, Radio 
Melodia, Radio Roks, and Radio 
Relax. Tavr Media occupies almost 
30 percent of the radio market 
in Ukraine. Nikolay Bagraev was a 
lawmaker when ex-President Viktor 
Yanukovych was in power. He is 
a founder of Tavria Games music 
festival.

Serhiy Kurchenko
UMH Radio Group
Eight radio stations are included 
in the Serhiy Kurchenko’s media 
holding: Retro FM, Europa Plus, 
Nashe radio, Holos Stolytsi (Voice 
of the Capital), Jam FM, Lounge FM, 
Avtoradio, and Radio Pyatnica. The 
UMH radio group market share is 
around 25 percent.

RadioCorp Holding
Yevropeyska Stantsiya 
(European Station)
Radio Yevropeyska Stantsiya is 
the new name of Gala Radio. 
It changed its name and own-
ers last year. The new investor 
is RadioCorp Holding, a Dutch 
company which runs several radio 
stations and media in Netherlands, 
Austria, Bulgaria and other coun-
tries. The previous owner was 
American businessman Joseph 
Lemir. 

Lviv Mayor Andriy 
Sadovyi’s family
Lux FM
Lux FM is included in the Lux media 
holding owned by Kateryna Kit-
Sadova, the wife of the Lviv mayor 
Andriy Sadovyi.

Andriy Karpiy
Perets FM (Pepper FM)
Andriy Karpiy is a former partner of 
Lviv Mayor Andriy Sadovyi on Lux 
FM. In 2014, Karpiy sold four radio 
stations that broadcast in 27 cities 
to Ihor Huzhva, which owned Vesti 
Radio at that time.

Oleksandr Klymenko
Vesti Radio 
Vesti Radio is included in the 
Olexandr Klymenko’s Vesti media 
holding. He is an exiled ex-minister 
of revenue and duties under former 
President Viktor Yanukovych.

Andriy Derkach
Era Radio
The owner of Era Radio, Andriy 
Derkach was a lawmaker with the 
former ruling Party of Regions 
under ex-President Viktor 
Yanukovych. 

Owners from page 8

Activists dressed as zombies hold the pro-Russian Vesti newspaper during a protest in front of the Security 
Service of Ukraine on June 21. The demonstrators demanded the daily newspaper be closed for pro-Russian 
and anti-Ukrainian coverage. (Kostyantyn Chernichkin)

A cameraman takes position in a manhole during the commissioning of 
a new water main in the Shevchenko district of Kyiv on Dec. 8, 2010. 
(UNIAN)

Victor Pinchuk (C) speaks with the participants of the 11th annual Yalta 
European Strategy conference on Sept. 10, 2014. (Volodymyr Petrov)



10 Business www.kyivpost.comJanuary 15, 2016

Making banking progress
National Bank of Ukraine Governor Valeria Gontareva said last year that the clean-up stage of reforming the 
banking sector is over, while the reset stage has begun this year. The central bank’s goals include restraining 
inflation to 12-14 percent, restoring public trust in banks and strengthening creditor and consumer rights.

Ukraine gas imports (billion cubic meters)

Imported from the European Union
Imported from Russia

Source: Ukrtransgaz

2011

44.8

32.9
25.8

14.5
6.1

10.3

5.0

2.1

0.05

0.0

2012 2013 2014 2015

Less from Russia, more from EU
Ukraine has eliminated Russia as the nation’s chief natural gas supplier, 
replacing it with imports from the European Union through reverse gas 
flows. Last year, EU gas imports doubled over the previous year, while 
Russian supplies more than halved to just 6.1 billion cubic meters. 

2010

34.58

Rebounding Reserves
Ukraine’s hard-currency stash set to grow in 2016

Source: National Bank of Ukraine

* Data as of November 2015

Billion $ 

31.79

24.55
20.41

7.53

13.15

2011 2012 2013 2014 2015*

A better cushion
Ukraine’s international reserves rebounded to $13 billion in 2015 thanks 
to International Monetary Fund lending, the first annual increase 
since 2010, giving Ukraine some help in reviving an economy shrunk 
by Russia’s war in the Donbas and annexation of Crimea. Another $4 
billion in Western, including IMF, credit should be coming Ukraine’s way 
in 2016 as long as its political leaders meet fiscal guidelines and enact 
anti-corruption measures.

Signs that 2016 economy in 
Ukraine may be on rebound

KYIV POST

For a nation that has seen mostly gloomy economic news in recent years, 
the storm clouds may start to lift in 2016. Too many explosive variables exist 
to make any kind of prediction: Russia’s war could heat up and commodity 
prices could continue sinking. Moreover, Ukraine’s political leaders still have 
done nothing to instill investor or public confidence in the nation’s rule of 
law -- including its judicial system, from prosecutors to judges and police 
investigators. Additionally, while the banking sector is being purged of its 
weakest and most corrupt elements, no one has been prosecuted or gone to 
jail for bank fraud. Lending, meanwhile, remains at a standstill. Borrowers 
are turned off by high interest rates. Lenders are turned off by a lack of 
creditor rights. Moreover, even under optimal circumstances, Ukraine’s offi-
cial gross domestic product in 2016 is expected to be less than $100 billion, 
only a slight increase. And much of this economy will stay in the shadows.

BY BRIAN BONNER
BONNER@KYIVPOST.COM

Anders Aslund, the Swedish econo-
mist and senior fellow at the Atlantic 
Council, said Russia is not likely 
to rebound anytime soon from its 
string of bad fortune – including low 
oil prices, conflicts with other nations 
and President Vladimir Putin’s eco-
nomic ignorance.

And Ukraine will benefit from this, 
Aslund told the Kyiv Post this week 
during his four-day visit to Kyiv.

“There are many things Putin 
doesn’t understand,” Aslund said in 
an interview. “He has no understand-

ing of trade or sanctions or structural 
reforms...He is a convinced crony 
capitalist.”

In one example alone, Aslund 
noted that Russian state-controlled 
Gazprom – the world’s largest pro-
ducer of natural gas – as recently as 
2008, had a market capitalization of 
$369 billion and almost monopoly 
status as a gas supplier. Today, it’s 
worth $40 billion as world gas sup-
plies increase. He also expects that 
Nord Stream II, a gas transit pipeline 
to bypass Ukraine, will fail for eco-
nomic and political reasons.

“We are pursuing a campaign 
against it and we will stop it,” Aslund 

said, noting that only German Social 
Democrats, Holland and Austria sup-
port the venture. He expects German 
Chancellor Angela Merkel will also 
eventually come out against it.

Additionally, Aslund said, Putin 
was slow to catch on to Saudi 
Arabia’s success in undercutting the 
price of oil in Russia’s traditional 
markets, such as Poland.

Adding up all the factors, Aslund 
expects Russia’s economy to drop 
even sharper than most forecasts, 
which already put the nation in 
recession for 2016. Demand in 
Russia is falling faster than produc-
tion, he said, and oil prices may still 

have not reached bottom.
And the good news for Ukraine, 

he said, is that its economy is less 
dependent on Russia and in fact, 
stands to benefit from a Russian 
downturn.

“Ukraine has an objective interest 
in the Russian economy doing poorly. 
Ukraine would not be dragged down 
by a poor Russian economy,” Aslund 
said. “Ukraine does not benefit from 
a Russian recovery, either, because it 
is not allowed to export, but it can 
benefit from a Russian decline.”

Ukraine previously sold to Russia 

Aslund says Ukraine should 
have better year than Russia

more Aslund on page 11Anders Aslund



THE BEST WAY
to reach the largest group

of English-speaking
Ukrainians

Call the advertising 
department at 591 7788

or e-mail: 
advertising@kyivpost.com

is to advertise in the

Business 11www.kyivpost.com January 15, 2016

in four major areas: armaments, steel, 
agriculture and chemical products.

“Most of this is disappearing,” 
Aslund said, mainly for political 
reasons.

Ukraine’s Motor Sich will contin-
ue to supply helicopter engines to 
Russia because it has no alternative.

Steel prices are low and Russia is 
capable of protecting its own domes-
tic steel-making industry.

In agriculture, Aslund said Ukraine 
can find other customers to replace 
the lost Russian market.

And, he said, the chemical and 
fertilizer plants such as Azot in 
Severodonetsk and Stirol in Horlivka 
were viable only because of cheap 
Russian natural gas, which will never 
return.

Aslund also believes that Russia 
is finally looking for a way out of its 
war against Ukraine and that a peace 
agreement could be finalized and 
go into effect this year. One factor 
driving Russia is the elimination of 
Western sanctions.

He cited a Russian public survey 
that identified the main enemies of 

Russia first as Turkey, the U.S. as sec-
ond, Ukraine third and ISIS (Islamic 
State) fourth.

He believes the poll reflects Putin’s 
desire “to forget about Ukraine” in 
one of two ways: a frozen conflict 
or simply passing on the “poisoned 
chalice” of governing a war-destroyed 
Donbas back to Ukraine.

But Ukraine could still falter on 
the domestic front if it doesn’t wage 
a war on corruption. For that to 
happen, he said President Petro 
Poroshenko and Prime Minister 
Arseniy Yatsenyuk will have to lead.

He said that they, not Ukraine’s 
oligarchs, have most of the powers.

“The oligarchs are beaten,” 
Aslund said, citing their drop in 
wealth and political influence. In 
recent years, Ukraine’s No. 1 oli-
garch, Rinat Akhmetov saw a drop 
in his wealth from $20 billion to 
$4.5 billion. Last year’s loss of 
$1.8 billion to Akhmetov’s System 
Capital Management “is the biggest 
loss any Ukrainian company has 
recorded.”

Politically, he said, Akhmetov 
blundered by trying to stay friendly 
with everyone – Ukraine, Russia and 

the Kremlin-backed separatists in 
the Donbas. “He tried to have good 
relations with everyone in a situation 
where you cannot,” he said.

“The problem is Poroshenko,” 
Aslund said, when asked to explain 
why the war against corruption is 
not being waged. He believes a com-
bination of Western, civil society and 
other internal pressure will eventual-
ly force Poroshenko and Yatsenyuk 
to act.

Aslund does not expect the clean-
up to include high-level lawbreakers 
going to prison.

“I don’t think they will be prose-
cuted,” Aslund said. “The Ukrainian 
state is not strong enough to pros-
ecute people in high positions. I 
don’t believe at all in the anti-cor-
ruption bodies. They will simply be 
too weak.”

He cited the mismatch in resourc-
es, with the National Anti-Corruption 
Bureau getting only 70 investigators 
while the Security Service of Ukraine 
has 4,000 investigators who are sup-
posed to be investigating corruption 
with no progress to show.

The key, Aslund said, is lustration. 
He believes Ukraine should start 

over and sack all 18,000 prosecutors, 
10,000 judges and 4,000 investiga-
tors in the Security Service.

Poroshenko and Yatsenyuk need 
each other, Poroshenko said, and 
have become good at deflecting 
blame and creating the erroneous 
impression that they are at odds with 
each other. 

“Since court reform is under 
Poroshenko, Yatsenyuk and (Interior 
Minister Arsen) Avakov will push for 
it because it’s not their responsibility. 
It’s an interesting dialectic. They 
always suggest reforms in the area 
of the other,” he said. 

For all their faults, however, 
Aslund doesn’t see a better pair of 
leaders for Ukraine and believes 
it would also be a mistake to hold 
early parliamentary elections before 
2017.

“You don’t want to have elections 
one and half to two years after a 
democratic breakthrough,” Aslund 
said. “That’s when you have the low-
est mood.”

He detects a calmer mood among 
the public because the economy may 
have bottomed out.

He expects inflation to be at only 
12 percent this year, which should 
eventually lead to lower interest 
rates and spur lending in the second 
half of 2016.

As for American policy, he doesn’t 
expect U.S. President Barack Obama 
to visit Ukraine during his last year in 
the White House.

“He has not got Ukraine right, so 
why should he come?” Aslund asks. 
“He has not been particularly inter-
ested in Ukraine.” 

Aslund says Ukraine 
needs new judges, 
prosecutors, police
Aslund from page 10

Activists hold banners as they stand in front of President Petro 
Poroshenko’s residence on Oct. 31 to demand the dismissal of 
Prosecutor General Viktor Shokin. (Volodymyr Petrov) 



Want to advertise in Lifestyle?

Please call  (+38) 044 591-7788 or mail advertising@kyivpost.com

Play | Food | Entertainment | Sports | Culture | Music | Movies | Art | Community Events January 15, 2016

Lifestyle 
www.kyivpost.com

I’ve noticed many foreigners 
grow pale when they discov-
er how Ukrainians traditional-
ly celebrate the Epiphany – a 
Christian festival that in the 
Orthodox tradition marks the 
baptism of Jesus.

According to custom, 
Ukrainian believers plunge into 
ice-cold water in rivers and lakes 
on Jan. 19, a time of year when 
temperatures are usually below 
freezing. 

It is believed that on Epiphany 
all water areas symbolically 
become the Jordan, the river in 
which Jesus was baptized. The 
celebration also completes the 
cycle of Christmas holidays. On 
this day, the water is believed 
to gain miraculous qualities – it 
can bring happiness and health 
for the whole year. That is why, 
on Jan. 19 the banks of rivers 
and lakes in Ukraine are crowd-
ed with half-naked people – a 
scene that can bewilder those 
unfamiliar with local traditions.

Having been born and grown 
up in Ukraine, I never found this 
tradition shocking, although I 
had trouble understanding why 
people would voluntarily plunge 
into ice-cold water. Nine years 
ago I got a chance to try it myself 
while on vacation in western 
Ukraine. 

We dropped by the St. Anna 
spring at St. Anna Monastery in 
Rivne Oblast and took a plunge 
into an ice-cold well there. Even 
though I was not prepared for 
winter swimming at all, I liked 
the experience. I dried myself 
with a terry towel and immedi-
ately felt warm. With the heat 
came a feeling of lightness, as if 
I had lost some sort of burden. 

The fact that I didn’t even get 
a head cold from the experience 
impressed me. Even so, when 
several years later my friends 
suggested that I take a plunge in 
the Dnipro River on Epiphany I 
saw the idea as a challenge. The 
idea of walking on the snow bare 
footed and changing wet clothes 
in the cold air scared me. So I 
decided to prepare by taking 
cold showers in the morning.

At first it was hard, but this 
practice, which turned into a 
habit, had some benefits. First 
of all, I became less sick with the 
flu and cold during the autumn 
and winter seasons. Second, the 

Why cleansing, 
cold-water dip 
at Epiphany 
endures as 
tradition

A woman takes photo of her friend posing with the New Year decoration 
installed at the Troitska Square in Kyiv on Jan. 13. (Volodymyr Petrov) 

Advertising: +380 44 591-7788 advertising@kyivpost.com                   Editorial staff: +380 44 591-3344 news@kyivpost.com                     Subscriptions: +380 44 591-7788 subscribe@kyivpost.com

Welcome, 2016:
What we expect from this year 

Find more Kyiv Post Lifestyle 
coverage online at
www.kyivpost.com/lifestyle

more Epiphany on page 13

BY KYIV POST LIFESTYLE 

As the year begins, the Kyiv Post looks 
at the events that will shape 2016 in 
art, culture and entertainment. 

Movies: ‘Captive,’ 
‘Luxembourg,’ ‘Polina’
Planned for release in February, 
the documentary “Captives” by direc-
tor Volodymyr Tykhyy is a story 
of a young EuroMaidan Revolution 
activist Sashko and his search for 
what had happened with the police 
trooper that he captured during the 
standoffs. 

One of the most anticipated releas-
es is “Luxembourg” by Myroslav 
Slaboshpytsky, the director behind 

the acclaimed 2014 movie “The 
Tribe.” His new movie is about the 
people who reside in the Chernobyl 
exclusion zone. “Luxembourg” will 
be released at the Cannes Film 
Festival in May 2016.

Another release this year is 
“Polina,” a €2 million family fantasy 
co-production of Ukraine, Belgium, 
and France. It’s a story of a girl try-
ing to figure out what happened to 
her missing parents. The movie will 
hit theaters in fall of 2016.

The year of soccer
Fans of Ukrainian soccer teams will 
have a lot to see this year. For the 
first time in 17 years Dynamo Kyiv 
will play in the playoff stage of 

the Champion’s League. Dynamo’s 
Round of 16 opponent is Manchester 
City, and their two-legged series is on 
Feb. 24 and March 15.

Later in the year, the national team 
will compete in the European soccer 
championship in France. The first 
group fixture is against Germany on 
June 12.

Boxing: Important fights 
for Klitschko and Usyk 
After having his first defeat in 11 
years last year, Wladimir Klitschko 
will fight Briton Tyson Fury in a 
rematch. The date of the boxing 
match is not fixed yet, but both 
sides said it will happen. 

Ukrainian cruiserweight 

Oleksander Usyk will fight for his first 
heavyweight title in April or May. 
Polish boxer Kshyshtof Glovazki will 
be his opponent.

Visa-free travel
In December, the European 
Commission said Ukraine fulfilled 
all the conditions for a visa-free 
regime with the European Union. 
Ukrainian Foreign Minister Pavlo 
Klimkin expects the visas to be can-
celed in summer. 

Prominent renovations 
Restoration of the 17th-century 
Zhovkva Castle in Lviv Oblast is 

more Expect on page 13

WITH NATALIYA TRACH
TRACH@KYIVPOST.COM

City Life



Lifestyle 13www.kyivpost.com January 15, 2016

Epiphany from page 12

planned for completion this year 
thanks to Hr 3.8 million that the 
government allocated. The castle lost 
its original beauty due to faulty res-
torations in the past. 

Bialy Slon (White Elephant), a 
castle-like former observatory on 
the top of Pip Ivan Mountain in the 
Carpathians will be renovated, too. 
This fairy tale-like building stands on 
a height of 2,018 meters and serves 
as a mountain rescue point.

English translations of 
new Ukrainian books 
“Airport” (2015), a novel by Los 
Angeles Times journalist Sergei 
Loiko, will be published in the 
English and German languages. The 
novel is based on the heroic defense 
of Donetsk Airport by Ukrainian sol-
diers and volunteer battalions against 
Russian-separatist forces between 
May 2014 and January 2015.

Another anticipated translation is 
a collection of autobiographical short 
stories by Oleg Sentsov, a Ukrainian 
film director illegally imprisoned in 
Russia. The book will be published 
in English and German.

Ukraine turns 25
On Aug. 24, Ukraine will celebrate its 
25th anniversary of independence. 
Traditionally, music, concerts, and 
outdoor events accompany the cel-
ebrations, while citizens put on their 
ethnic or modern embroidered gar-
ment vyshyvanka and pin or bind a 
strip in yellow and blue colors of the 
national flag.  

30 years since Chornobyl 
disaster
On April 26, Ukraine marks a sad 
30th anniversary of the Chornobyl 
nuclear disaster. Approximately 
100,000 square kilometers of land 
was significantly contaminated and 
nearly 2 million people have been 

affected by the tragedy. To secure the 
exploded reactor, a new shelter over 
it will be built by 2017 with financial 
help from foreign donors.

Most anticipated shows
Legendary German rock band 
Scorpions will perform in Kyiv on 
Feb. 19 as part of their 50th anniver-
sary tour. Tickets are selling for Hr 
590–3,490.

On March 3, Kyiv night club 
Stereo Plaza will host British synth-
pop duo Hurts with their new album 
“Surrender” (Hr 700–3,500).

Once very popular, The Prodigy 
band comes to Kyiv’s Palace of 
Sports on April 12 to give a concert 
in support of its newest album (Hr 
690 – 2,990).

Ukraine’s most successful band 
Okean Elzy will perform on June 18 
in the Olympic Stadium in Kyiv (Hr 
250–1,750).

American cult punk rock band 
Red Hot Chili Peppers (RHCP) will 
perform in Kyiv on July 6 as part of 
the Ukrainian music festival U-Park. 
RHCP last visited Ukraine in 2012. 
Tickets go for Hr 960–1,900.

New restaurants
Several new eateries will open their 
doors in Kyiv this year. Asian food 
lovers wait eagerly for the open-
ing of Bao, a modern Chinese cui-
sine restaurant, on 14 Mechnykova 
St.  The opening date is yet to be 
announced.

Serhiy Husovsky, a Kyiv restaura-

teur and a Kyiv City council member, 
plans to open a new restaurant on 
Strutynsky Street in Pechersk, Kyiv’s 
oldest and most prestigious district. 
The restaurant will serve Italian and 
European cuisine yet its name and 
prices remain undisclosed.

Ukrainian premiere of 
Václav Havel’s play
Kyiv and Prague actors will present 
the joint staging of “Redevelopment,” 
a play by Václav Havel, a Czech 
writer, philosopher, dissident and 
last president of Czechoslovakia and 
later the Czech Republic. The tragi-
comedy ridicules bureaucratic arro-
gance and will be presented to the 
Ukrainian public on Oct. 5, the day 
of Havel’s 80th birthday. 

Expect from page 12

From silly to serious, this 
is what’s ahead in 2016

Ukraine national soccer team players celebrate their goal against Slovenia during the Euro 2016 playoff 
football match between Ukraine and Slovenia at the Arena Lviv stadium on Nov. 14. (AFP)

cold water helped me wake up and 
show up for work almost on time. 
Finally, it’s the best preparation for 
those planning to swim in winter. It 
seems to me that the Dnipro water 
on Epiphany is never as cold as the 
cold water in my bathroom.

In fact, the cold water in a river 
or a lake won’t chill you to the bone, 
and fears of getting a cold are only 
in our minds. Panic is the greatest 
obstacle and the most difficult part 
of plunging into cold water. And the 
most pleasant part of the experience 
is the awareness that you have won 
a small victory over your own fears.

I’m going to take the plunge again 
this year, as small victories add up to 
bigger ones in the end. 

City Life: Plunging 
into ice cold water 
on Epiphany isn’t 
that bad after all

People plunge into the cold waters of Dnipro River during the Epiphany celebration in Kyiv’s Obolon 
neighborhood on Jan. 19, 2015. (Volodymyr Petrov)

Where to plunge into ice water, 
or watch the others do it, on 
Jan. 19 in Kyiv:
Obolonska Quay near St. Pokrov 
Cathedral (5 Pryrichna St.) at 12 p.m. 
Hydropark, near the Epiphany 
Chapel at 2 p.m. 
Feofania park, (37 Akademika 
Lebedeva) at 8 a.m. 
Mamayeva Sloboda ethnographic 
village (2 Mykhayla Dontsya St.) at 
12 p.m.

Young Ukrainian actress Polina Pechenenko stars in “Polina” fantasy 
movie on Nov. 7 in Kyiv. (Courtesy)



Hurts
Hurts is a British 
synthpop duo 
formed in 2009. Their 
fi rst two albums, 
”Happiness” and 
”Exile,” both reached 
the Top 10 in charts 
across Europe. 
Only 24 cities in 
Europe will have an 
opportunity to see 
their show, and Kyiv 
is one of them. 
Hurts (concert). 
March 3. 8 p.m. 
Stereo Plaza (119 
Chervonozoryanyy 
Ave.). Hr 700 – 
3,500

‘Winter Wonderland’
The Friday night concert 
“Winter Wonderland” is 
a compilation of the best 
jazz compositions from 
the late 1930s to the early 
1950s. The show includes 
vocals and aims to get the 
audience into the holiday 
spirit. 
Winter Wonderland 
(concert). Jan. 15. 8 
p.m. Caribbean Club (4 
Symona Petliury St.). Hr 
80-380

‘Make like a tree’
Want to discover an inner world of nature, woods and mountains? The 
“Make like a tree” show puts together minimalistic travel photography 
and indie-folk music by Sergey Onischenko, a Ukrainian traveler who has 
been hitchhiking around the world. His works reference the ideas of the 
Beat Generation.
“Make like a tree” (exhibition-concert). Jan. 15. 8 p.m. Mezzanine 
(31 Nyzhnoiurkivska St.). Free

‘The Genotype of Freedom’
“The Genotype of Freedom” is a retrospective exhibition opened by 
one of the best-known Ukrainian modern artists, Ivan Marchuk. The 
display features 150 paintings in the artist’s original technique he calls 
plontanizm (from the Ukrainian word for “weave”): It shows objects as if 
behind a spider’s web. 
“The Genotype of Freedom” (retrospective exhibition). Jan. 13 - 
31. Mystetskyi Arsenal (10-12 Lavrska St.). Hr 20-40

Zhanna Kadyrova exhibit
In this new personal exhibition, the acclaimed modern Ukrainian artist Zhanna Kadyrova explores the topic of the 
metaphorical walls between people, and touches the subject of the new division between Crimea and Ukraine. 
“Yours/Mine” (exhibit by Zhanna Kadyrova). Mystetsky Arsenal’s Small Gallery (10 Lavrska St.). 7 p.m. 
Free

Jan. 15 Feb. 19

Through Jan. 29

Scorpions
This German rock band, formed in 1965, is a living legend on the world’s rock scene. In 2015, the band celebrated its 
50th anniversary, and their ongoing anniversary tour now brings Scorpions to Kyiv. 
Scorpions (concert). Feb. 19. 7 p.m. Palats Sportu (1 Sportyvna Square). Hr 590 – 3,490

Jan. 15

(m
ak

el
ik

ea
tr

ee
.o

rg
)

(Iv
an

 M
ar

ch
uk

)

(A
FP

)

March 3

Jan. 13 - 31

14 Entertainment Guide www.kyivpost.comJanuary 15, 2016

Compiled by Olena Astakhova

(H
ur

ts
/f

ac
eb

oo
k)

(b
in

gc
ro

sb
y.

co
m

)

(M
ys

te
ts

ky
 A

rs
en

al
’s

 S
m

al
l G

al
le

ry
/f

ac
eb

oo
k)



 Employment 15January 15, 2016www.kyivpost.com

Classifieds

REAL ESTATE\SERVICE

All prices are in hryvnias 

including VAT

SUBSCRIBE  
to the Kyiv Post 
Feel free to contact us:  
+38 044 591 34 09, mail  
to subscribe@kyivpost.com  
or order at kyivpost.com

COPIES
STAND 

(RENT PER YEAR)
1 YEAR 6 MONTH 3 MONTH 

1

600

1300 650 390

20 5200 3380 2080

50 6500 3900 2600

100 8840 5200 3900

Place your 
MINI

RESUME

for 300 UAH

HELP US COVER 
MORE NEWS

HELP US COVER 
MORE NEWS

Obtain a Kyiv Post corporate subscription 
for your office today

+38 044 591 33 44

To strengthen the fi nance department and to improve the management accounting 

and controlling function, the Dutch owned midsized group of agricultural 

companies Farmgate Ukraine is looking for a Financial Controller. 

the responsibilities include:
• Preparation of monthly consolidated group CF, P&L and BS

• Coordination of preparation of annual budget and quarterly forecasts

• Controlling and management reporting

• Financial analysis and cost optimization

• Coordinate annual external IFRS audit

• Financial modeling of potential business expansions

• Analyze risks and opportunities for improvement

• Description of business processes and development and implementation of 

internal procedures

Requirements:
• University degree in fi nance, accounting or economics, ACCA (CIMA, CPA or 

equivalent) is a plus

• Minimum 5 years of professional experience in a Big 4 auditor

• Several years fi nancial controller or fi nancial manager experience in an 

international company

• Strong knowledge of both IRFS and Ukrainian accounting standards

• Knowledge of taxation attributable to agriculture

• Strong analytical, communication and organizational skills

• Result-oriented, team-player and able to meet deadlines

• Excellent MS Excel skills and solid understanding of accounting soft ware 1S

• Willingness to travel for business trips

• Fluent in English

Please send your CV and cover letter to cv.farmgate@gmail.com

Financial Markets International, Inc. (FMI)
USAID Financial Management Capacity Development 

Initiative (FMCDI) Programme

DIRECTOR OF OFFICE MANAGEMENT, ADMINISTRATION AND 
FINANCE

United Nations Children’s Fund (UNICEF)

COMMUNICATION SPECIALIST (KYIV)

Finance in Motion GmbH 

enterprises.

We are currently having two open 

• 

• 

 

HEALTH CONSULTANCY OPPORTUNITY

Would you like to  earn a generous com-
mission working for an Australian and 
New Zealand Immigration agent? 

HLB Ukraine HOTTINGHAMPlace your
TEXT

for Hr 132 

Deposit in EU bank 
with 100% liquidity

Get details from here 
info@isdeposit.com

• 
• 
• 

• 

• 

PROFESSIONAL 
BODY MASSAGE

+38 (096) 6904242

Bit of happiness. Lyudmila 
Balance of body & soul. 
24 types of massages

Advertising in the Classifieds 
section +380 44 591 33 44 
or 

Best bargain! 

Marriage Agency NOTICE
No. DUBA/Cons/434/01/16-(2); Dated: 03/01/2016; MR. VIKAS GOEL; 
S/o DHARAM PAL GOEL; Resident of H.NO. 235-A, AGGAR NAGAR, LUDHIANA 
141012, PUNJAB, INDIA; Present Address: VILLA No.26, CANAL COVE, PALM 
jUMEIRAH, P O BOX:262149, DUBAI UAE; AND MISS. TETIANA SAVCHUK 
DAUGHTER OF DEONYSII SAVCHUK, Resident of APT#78, 13 SHEPELEVA STR., 
03061, KIEV, UKRAINE, Present address: FLAT # 910, RODA AMWAJ SUITES, 
DUBAI MARINA, P O BOX: 262149, DUBAI 

Consulate General of India 
P.O.BOX:737, DUBAI (U.A.E), Fax No: 009714-3970453, 
Email: consulcons@cgidubai.com, Homepage:www.cgidubai.com

www.kyivpost.com



16 National www.kyivpost.comJanuary 15, 2016

SBU (Security Service of Ukraine),” 
Nayem said.

Meanwhile, monitors of Vesti’s 
content – including those from 
Telekrytyka – found that some stories 
spread panic, were pro-Russian and 
anti-Ukrainian, presented issues in 
a one-sided manner and commonly 
used anonymous sources and rumors.

Last year, protesters even demand-
ed that the Security Service of 
Ukraine shut down the newspa-
per. But unethical journalism is not 
illegal.

Guzhva has denied wrongdoing 
and criticized the police raids.

“We are deeply convinced that 
the only goal of the search was to 
block the activity of the staff of Vesti 
newspaper,” read an appeal signed 
by Guzhva. “Given that the company 
performs the function as the pub-
lisher of the biggest daily newspaper 
in Ukraine, the interference with 
the media may be regarded by the 
international community as a lim-
itation of pluralism, tolerance and 
broadmindedness without which a 
democratic society is impossible.”

He also dismissed criticism that 
Vesti is a Kremlin propaganda tool.

“We are not an instrument of the 
informational war,” Guzhva wrote on 
his Facebook page. “We are trying to 
help people understand the reality 
that surrounds them and to survive 
in it.”

But his past is also fuel for crit-
ics. He launched Vesti shortly after 
returning from Moscow to Ukraine 
nearly three years ago. In Russia’s 
capital, he was the chief editor at 
Moskovskie Novosti newspaper and 

also once headed Ukraine’s Segodnia 
daily newspaper, owned by the bil-
lionaire Akhmetov, who strongly 
backed the pro-Russian Yanukovych.

After Guzhva left Vesti last sum-
mer, the publication became less 
pro-Russian and started portraying 
former Yanukovych allies in a more 
favorable light. It also became less 
critical toward the current Ukrainian 
leadership.

Kurchenko’s holdings
Kharkiv businessman Serhiy 
Kurchenko, 30, became rich during 
Yanukovych’s presidency from 2010-
2014. After Kurchenko’s companies 
won lucrative government tenders 
to buy liquefied gas at discounted 
prices he was called “The Gas King” 
in a cover story by Forbes Ukraine 
magazine in 2013. He decided to 
buy Ukrainian Media Holding, which 
publishes Forbes and other editions, 
from Borys Lozhkin, now President 
Petro Poroshenko’s chief of staff.

“We are looking for profitable 
and promising Ukrainian media 
assets,” Kurchenko said in a state-
ment explaining the reported $340 
million deal.

But Vladimir Fedorin, former edi-
tor-in-chief at Forbes Ukraine, told 
the Kyiv Post that Kurchenko’s moti-
vation was different. “I am convinced 
that the buyer pursues one of the 
three aims (or all three at once): to 
shut the journalists’ mouths before 
the (2015) presidential election, to 
whitewash his own reputation, and 
to use the publication to solve prob-
lems that have nothing to do with 
the media business.”

The EuroMaidan Revolution that 
forced his patron Yanukovych to flee 

also forced Kurchenko and other 
Yanukovych allies to leave Ukraine.

Kurchenko is wanted by Ukrainian 
authorities and is under U.S. and EU 
sanctions. He is suspected of large-
scale embezzlement, theft of funds  
and causing the state Hr 5 billion in 
damages. 

Nevertheless, Kurchenko’s media 
business, though not as lucrative as 
before, is still functioning.

“Putting on a wanted list or crimi-
nal probations regarding someone is 
not an obstacle for a person to be an 
owner of some business,” explained 
Roman Holovenko, head of the legal 

department at the Institute of Mass 
Information. “He could be deprived 
of his business only after the court 
verdict that sanctioned him with 
confiscation of property. Otherwise 
he has no legal problems.”

It is still a question who is the 
real owner of the Ukrainian Media 
Holding. 

The state register says that the ben-
eficiary owner of Ukrainian Media 
Holding is 28-year-old Belize city res-
ident Matthew Adrian Bradley. He is 
also listed as an officer in more than 
40 other companies, according to the 
U.K. company registry. “According 

to the law, as I understand, it is 
difficult to deprive Kurchenko of his 
property,” Ligachova said. “As far as 
I know, he remains the owner of the 
holding.”

Oligarchs won’t let go
While Russia’s war, the Kremlin 
annexation of Crimea, the hryvnia’s 
loss of two-thirds of its value and eco-
nomic recession have caused the top 
oligarchs to lose more than half their 
wealth since 2012, they are not shed-
ding their unprofitable media assets.

Ivanov, president of the Academy 
of Ukrainian Press, thinks the oli-
garchs will keep their media assets.

“Media are a powerful instrument 
of influence and nobody wants to 
refuse from it just so,” Ivanov said. 
“And they will rather save money on 
something else but will keep these 
channels of influence open.”

The willingness of the oligarchs to 
heavily subsidize their media makes 
it difficult for outlets that survive on 
paid advertising or subscriptions.

The financial woes contribute to 
an assessment by media watchers 
that the industry is not healthy and 
must improve or risk further los-
ing public trust, which has never 
been high anyway. A 2015 survey 
by the Institute of Sociology of the 
National Academy of Science of 
Ukraine found that only 25 percent 
of Ukrainians trust the news media 
in general.

“Problems will simply accumu-
late more and more,” said Ihor 
Rozkladay, a media expert from the 
Reanimation Package of Reforms. 
“Falling trust in media is a seri-
ous signal that something should be 
changed.” 

Media from page 5

Media ownership gives oligarchs 
political influence, not profits

Billionaire Igor Kolomoisky is one of Ukraine’s top media owners. Media 
monitors say that he and other oligarchs have reputations for interfering 
with the editorial independence of journalists in news outlets. (UNIAN)

called on Ukrainian President Petro 
Poroshenko to make progress on 
Ukraine’s commitments.

A year ago Ukraine was ready to 
cut off the Kremlin-controlled parts 
of Donetsk and Luhansk oblasts 
amid fighting that has killed more 
than 9,000 people since April 2014 
when a Kremlin-engineered uprising 
started.

But on Jan. 14, Poroshenko said 
at a news conference in Kyiv that 
2016 should be “the year of the 
return of Ukrainian sovereignty over 
the occupied territories of Donetsk 
and Luhansk oblasts,” including 400 
kilometers of its eastern border that 
Russia now controls.

Boris Gryzlov, Russia’s envoy at 
the Trilateral Contact Group that 
includes Russia, Ukraine and the 
Organization for Security and 
Cooperation in Europe, came to Kyiv 
this week for meetings.

The European Union applied 

sanctions again him in July 2014, yet 
he was welcome in Kyiv on Jan. 11. 
Gryzlov is a heavyweight in Russian 
politics, whose appointment to lead 
peace talks is part of what some see 
as a bid by the Kremlin to end the 
war.

It’s unclear, however, whether 
either Ukraine or Russia are ready to 
make concessions for lasting peace.

Ukraine is unwilling to grant 
amnesty to separatist fighters consid-
ered to be war criminals.

It will be also hard to secure 
the required 300 parliamentary 
votes for constitutional changes that 
would grant autonomy to sepa-
ratist-controlled areas of Donetsk 
and Luhansk oblasts, even though 
special status is one of Ukraine’s 
obligations under the peace deal 
reached in the Belarusian capital. 
Parliament gave initial approval on 
Aug. 31, but has to vote for them 
again by Feb. 2. 

Parliament also has to pass a 
law enabling Ukraine to hold local 

elections on separatist-controlled 
territories.

Poroshenko could dissolve parlia-
ment and announce snap elections 
if the ruling coalition falls apart 
and lawmakers fail to pass the laws 
required by Minsk II, said political 
analyst Kostiantyn Bondarenko. And

Speaking on Jan. 14, Poroshenko 
said the Ukrainian military has photo 
and video evidence of Russian troops 
and armored vehicles still crossing 
into Ukraine. Regaining control over 
the border with Russia is key to 
restoring peace in the Donbas, he 
said.

But for Russia to surrender control 
would deprive Moscow of a way to 
pressure Ukraine not to join NATO, 
said Anna Pechenkina, a political sci-
entist at Carnegie Mellon University 
in the United States.

“If the EU alleviates Russia’s com-
mitment problem by guaranteeing 
that no further military integration of 
Ukraine will take place, and if the EU 
monitors Ukraine’s compliance with 

amnesty provision for the rebels, 
then under those conditions it may 
work,” she said.

Russian elites may also grow tired 
of the economic hardships and inter-
national estrangement that the war 
has caused.

“If the Russian elites perceive the 
Donbas as an important source of 
their legitimacy, then Russia is more 
likely to make a power shift in 
favor of the rebels, which will lead 
to another spell of heavy fighting,” 
Pechenkina said.

Leonid Poliakov, a military expert 
at the New Ukraine think tank and 
former deputy defense minister, 
said the Minsk II agreement gave 
Ukrainian forces a break. Poliakov 
said that if the peace process stalls 
again this year, limited-scale fighting 
is likely to resume in spring.

But Russia used the pause to 
re-arm separatist forces with old 
Soviet weapons, especially artillery 
systems. “Now they probably have 
the third biggest army in Europe in 

terms of amounts of weapons, after 
Russia and Turkey,” he said. 

The first 2016 peace talks ended 
on Jan. 13 with an agreement to 
cease fire by midnight, and the 
exchange of 50 prisoners on both 
sides, as proposed by Ukraine. 
Instead, the Ukrainian military 
said separatists attacked them 
about 70 times, a record number 
of attacks over a 24-hour period 
this year.

Alexander Hug, deputy chief 
monitor of the OSCE Special 
Monitoring Mission to Ukraine, told 
the Kyiv Post that the first steps in 
the peace process, including the 
cease-fire and removal of heavy 
weaponry from the separation line, 
have yet to be taken. While the mis-
sion recorded a decrease in fighting 
near Donetsk airport since late 
December, the situation has dete-
riorated near Horlivka in Donetsk 
Oblast.

Kyiv Post staff writer Alyona Zhuk 
contributed reporting to this story. 

Peace from page 1

Russia keeps up its war, refuses to 
surrender control of eastern border


