IN THE HIGH COURT OF JUSTICE CLAIM NO:

QUEEN’S BENCH DIVISION

BETWEEN:-
PETRO POROSHENKO
Claimant
-and -
BRITISH BROADCASTING CORPORATION
Defendant
PARTICULARS OF CLAIM
The Parties

1. The Claimant is, and has been since 2014, the President of the Ukraine. He is
also well-known as a politician and business entrepreneur. During his
Presidency, he has been actively involved in the promotion of a number of anti-
corruption measures in the Ukraine, including the enactment of new legislation
and the establishment of dedicated bodies set up in order to conduct pre-trial
investigation and prosecution of high-profile corruption crimes in the country (for
example the National Anti-Corruption Bureau of Ukraine and the Specialized Anti-
Corruption Prosecutor's Office), as well as the creation of an Anti-Corruption
Court.

2. The Defendant is a national public service broadcaster provider which not only
broadcasts television programmes (including its flagship channel, BBC One) to
an enormous number of viewers within this jurisdiction but also operates a highly

influential website on which it posts information and articles that are made widely



available both in this jurisdiction and worldwide at the URL www.bbc.co.uk (“the
BBC Website")

The Publications complained of

3. From 23 May 2018 onwards, the Defendant published or caused to be published
an article on the BBC Website entitled “Trump Lawyer ‘paid by Ukraine’ to
arrange White House talks” which was made available to millions of its readers
in this country (as well as abroad) via the worldwide internet at the URL
http://www.bbc.co.uk/news/world-us-canada-44215656 (“the BBC Online
Article”). The BBC Online Article contained the following words defamatory of

and concerning the Claimant:

“Trump lawyer ‘paid by Ukraine’ to arrange White
House talks

Donald Trump's personal lawyer, Michael Cohen, received a secret
payment of at least $400,000 (£300,000) to fix talks between the
Ukrainian president and President Trump, according to sources in
Kiev close to those involved.

The payment was arranged by intermediaries acting for Ukraine’s
leader, Petro Poroshenko, the sources said, though Mr Cohen was not
registered as a representative of Ukraine as required by US law.

Mr Cohen denies the allegation.

The meeting at the White House was last June. Shortly after the
Ukrainian president returned home, his country’s anti-corruption
agency stopped its investigation into Trump’s former campaign
manager, Paul Manafort.

A high-ranking Ukrainian intelligence officer in Mr Poroshenko’s
administration described what happened before the visit to the White
House.

Mr Cohen was brought in, he said, because Ukraine's registered
lobbyists and embassy in Washington DC could get Mr Poroshenko
little more than a brief photo-op with Mr Trump. Mr Poroshenko
needed something that could be portrayed as “talks”.



The senior official’s account is as follows — Mr Poroshenko decided to
establish a back channel to Mr Trump. The task was given to a
former aide, who asked a loyal Ukrainian MP for help.

He in turn used personal contacts who attended a Jewish charity in
New York state, Chabad of Port Washington. (A spokesman for the
Chabad has asked us to make clear that officials there were not
involved.)

This eventually led to Michael Cohen, the president’s lawyer and
trusted fixer. Mr Cohen was paid $400,000.

There is no suggestion that Mr Trump knew about the payment.

A second source in Kiev gave the same details, except that the total
paid to Mr Cohen was $600,000.

There was also support for the account from a lawyer in the US who
has uncovered details of Mr Cohen’s finances, Michael Avenatti. He
represents a porn actress, Stormy Daniels, in legal action against
President Trump.

Avenatti said that Suspicious Activity Reports filed by Mr Cohen's
bank to the US Treasury shows he had received money from
“Ukrainian interests”.

As well as Mr Cohen, the two Ukrainians said to have opened the
backchannel for their president also denied the story.

The senior intelligence official in Kiev said Mr Cohen had been helped
by Felix Sater, a convicted former mobster who was once Trump’s
business partner. Mr Sater’s lawyer, too, denied the allegations.

The Ukrainian president’s office initially refused to comment but,
asked by a local journalist to respond, a statement was issued calling
the story a “blatant lie, slander and fake”.

As was widely reported last June, Mr Poroshenko was still guessing at
how much time he would have with Mr Trump even as he flew to
Washington.

The White House schedule said only that Mr Poroshenko would “drop
in” to the Oval Office while Mr Trump was having staff meetings.

That had been agreed through official channels. Mr Cohen’s fee was
for getting Mr Poroshenko more than just an embarrassingly brief few



minutes of small talk and a handshake, the senior official said. But
negotiations continued until the early hours of the day of the visit.

The Ukrainian side were angry, the official went on because Mr
Cohen had taken “hundreds of thousands” of dollars from them for
something it seemed he could not deliver.

Right up until the last moment, the Ukrainian leader was uncertain if
he would avoid humiliation.

“Poroshenko’s inner circle were shocked by how dirty this whole
arrangement [with Cohen] was.”

These words were posted on the BBC Website beneath a prominent colour
photograph of the Claimant sitting alongside the President of the United States,
Donald Trump, whilst the two leaders are pictured shaking hands.

. On the evening of 23 May 2018, during its highly-influential News at Ten
programme on the BBC One channel, the Defendant broadcast or caused to be
broadcast, and thereby published or caused to be published, an exclusive news
item which was watched by millions of viewers within the jurisdiction and which
contained the following words defamatory of and concerning the Claimant (“the
BBC News Story”):

Huw Edwards — BBC News Presenter

“Claims that last year’s meeting between President Trump and the
Ukrainian leader was arranged after a big payment to Mr Trump'’s
personal lawyer, we have an exclusive report.

Donald Trump’s personal lawyer Michael Cohen received a secret
payment of at least $400,000 to arrange talks between the Ukrainian
president and President Trump that is the claim made by those with
direct knowledge of the process who have spoken to the BBC. They
say the money was sent to Mr Cohen by intermediaries acting for the
Ukrainian leader Petro Poroshenko. The Ukrainian government has
denied the claims.

Mr Cohen and his partner Felix Sater and the two intermediaries also
deny involvement as our correspondent Paul Wood tells us...”

Paul Wood — North American Correspondent

“Donald Trump’s run for the US presidency was watched with alarm
by Ukraine’s government dismayed by his apparently pro-Russian
rhetoric. Then Trump had a setback, his campaign manager Paul



Manafort was forced to resign, accused of getting millions of dollars
from Russian interests in Ukraine. The leak that bought Manafort
down came from the very top of the Ukrainian government according
to sources here and outside Ukraine. If that’s true, the Ukrainian’s
badly miscalculated backing the losing side in the US election.

So in early 2017 President Porosenko was desperate to get talks with
Donald Trump, but he was being offered a little more than a White
House photo op. According to a senior official here who has direct
knowledge of what happened, Poroshenko instructed two close
associates to open a back channel. That back channel, our source
says, was President Trump’s personal lawyer and trusted fixer
Michael Cohen.

The senior official says that Cohen was paid $400,000; a second
source says it was more. There is no suggestion that Trump knew of
this. We are told that Cohen got help from Felix Sater, a convicted
former mobster once in business with Trump. Cohen is under
investigation for paying hush money to a porn actress Stormy Daniels
on Trump's behalf.

Her lawyer says Cohen’s bank records show he took money from US
companies for access to the President.”

Michael Avenatti - Lawyer for Stormy Daniels

I think it's pretty obvious at this point that Michael Cohen took
substantial sums of money and was selling access to the highest
office in the land, namely to the US president. We have every reason
to believe that there are additional payments that have not been
reported yet from those with Ukrainian interests.”

The Meaning of the Publications complained of

5.

In their natural and ordinary meaning, the words complained of in both the BBC
Online Article and the BBC News Story, meant and were understood to mean
that the Claimant had made or arranged for a secret payment of $400,000 to
Michael Cohen, the personal lawyer of Donald Trump, in order to fix back-
channel talks between him and the American President in June 2017, and was

therefore guilty of serious corruption.

Relief claimed

6. By reason of the Publications complained of, the Claimant has been seriously

injured in his reputation and has been caused substantial distress and

embarrassment.



7.

In support of his claim for general, including aggravated, damages, as well as his

contention that he has or is likely to have been caused serious harm by these

Publications, the Claimant will rely upon the following facts and matters:

(1

(2)

®)

The allegation that the Claimant was guilty of serious corruption is self-
evidently an extremely grave and damaging one, not only in relation to his
role as President of the Ukraine but also his political and business reputation.

This is especially so given the emphasis which he has chosen to place during
his Presidency on the promotion of a number of anti-corruption measures in
the Ukraine, for example the enactment of new legislation, the establishment
of specialist bodies to conduct pre-trial investigation and prosecution of high-

profile corruption crimes and the creation of an Anti-Corruption Court.

It has also caused him considerable distress and embarrassment since the
allegation strikes at the core of his personal dignity and integrity.

The Claimant will also refer to the fact that the BBC is regarded worldwide as
a highly reputable and reliable news organisation, and it enjoys readership
and viewing figures in this jurisdiction which stretch into the millions. The
Defendant deliberately chose to publish it on its Website in the most
prominent manner. The allegation complained of was therefore seen or heard
by a vast number of people, including influential and prominent figures within
the world of politics, diplomacy, finance, business and media.

In addition, given the hugely serious and sensational nature of the allegation
(especially as it also related to the US President, Mr Trump), its likely impact,
the Claimant’s position as President himself, and the deliberate prominence
which was given to the allegation by the Defendant both in its broadcast and
online form, it was inevitable (if not intended) that the sting of the words
complained of would be widely picked up and republished in other
publications, as in fact happened, thereby seriously adding to the harm which
was or would have been caused to the Claimant. For example, the Claimant
will refer to the republication which took place later that day (23 May 2018) in
The Mail Online, one of the most popular websites in the world (let alone the



United Kingdom), under the headline “Ukraine paid Trump lawyer Cohen to
arrange White House talks — BBC”.

(6) The Claimant will also rely upon the fact that the Defendant chose to publish
this hugely serious and damaging allegation despite its journalists having
been repeatedly told by those alleged to be involved that it was completely
untrue, and that there had been no payment and no back-channel talks.

(7) Finally, even after the Claimant complained about these Publications through
his solicitors, pointing out the falsity of the allegation, the Defendant refused
(and continues to refuse) to publish a correction or apology, or even remove
the BBC Online Article. The result is that the allegation stands uncorrected,
despite there being no evidence of any payment or secret talks, and therefore
the damage to the Claimant's reputation remains unrepaired. The Claimant
will also refer to the dismissive and arrogant manner in which the Defendant

has chosen to deal with his complaint, notwithstanding all of the above.

AND THE CLAIMANT CLAIMS:
(1) A Declaration that the allegation complained of, as set out in paragraph 5 above,

is false.

(1) An injunction to restrain the Defendant whether acting by its directors, officers,
servants or agents or otherwise howsoever from further publishing or causing or
permitting to be published the same or any similar defamatory words of and

concerning the Claimant.

(2) Damages (including aggravated damages) for libel.

(3) Such further relief or order as is just and apposite.

(4) Costs.

DAVID SHERBORNE



STATEMENT OF TRUTH

The Claimant believes that the facts stated in these Particulars of Claim are true.

| am duly authorised by the Claimant to sign this statement.
4 f. —

t O B

Signed: ..... ’( ..... -.,...'.'.'.‘.._...-‘._."_TT%L;.,':..J‘.{T....T-.'n-«—..;.—. ....................................

il i
!

Name: Graham Atkins
Position:  Partner, Atkins Thomson (Claimant’s Solicitors)

Dated: 3 September 2018



